Smerenia batjocorită şi mândria slăvită

Cuvinte duhovnicești

Smerenia batjocorită şi mândria slăvită

Dar dincolo de toate aceste cuvinte – cinste, demnitate, ambiţie – se ascunde mândria nebunească. Daţi în vileag un astfel de „cavaler” al „nobilului” orgoliu în vreun păcat al său! Nu va putea îndura o astfel de jignire cu smerenie creştină, ci de-îndată se va înfuria şi va colcoti. Şi în văpaia „nobilei sale mânii” va străluci chipul mândriei lui satanice. 

Neamul omenesc, căzut, al veacului acestuia nu vrea să recunoască mândria ca păcat, ci o socoteşte a fi o virtute. Atât de mult a amestecat omul sensul cuvintelor, încât nu batjocoreşte mândria satanică, ci smerenia. El consideră ca ceva firesc atunci când cineva dă dovadă de mândrie. A fi mândru se impune ca o datorie şi pricină de laudă. Orice om, astăzi, trebuie să aibă ca ţel propria sa demnitate, să-şi păstreze cinstea, să-şi apere propria persoană. Dar dincolo de toate aceste cuvinte – cinste, demnitate, ambiţie – se ascunde mândria nebunească. Daţi în vileag un astfel de „cavaler” al „nobilului” orgoliu în vreun păcat al său! Nu va putea îndura o astfel de jignire cu smerenie creştină, ci de-îndată se va înfuria şi va colcoti. Şi în văpaia „nobilei sale mânii” va străluci chipul mândriei lui satanice. Dacă mândria este o calitate morală atât de înaltă, de ce Iisus Hristos nu spune nicăieri: „Fiţi asemenea Mie, mândri! Apăraţi-vă cinstea! Ci porunceşte tocmai contrariul: „Învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima” (Mt. 11, 29), „Cui te loveşte peste obrazul drept, întoarce-i şi pe celălalt” (Mt. 5, 39). Nu, mândria este întuneric, iar întunericul nu are părtăşie cu lumina.

(Arhimandrit Serafim Alexiev, Smerenie şi mândrie, Editura Sophia, Bucureşti, pp. 66-67)

Citește despre: