Cum stimulăm creativitatea copiilor
Ce este creativitatea? Putem fi și noi creativi? Ce au avut marile genii în plus față de noi, oamenii normali? Sunt doar câteva din întrebările care îi frământă pe mulți oameni și la care o mare parte dintre noi nu știm să răspundem. Faptul că ne punem aceste întrebări înseamnă că suntem pe un drum bun. De ce? Simplu. Primul pas spre descoperirea creativității este curiozitatea. Dintr-o curiozitate fără margini și o imaginație dusă dincolo de limitele realului au fost create lucrurile pe care le știm noi astăzi.
Astăzi, a fi creativ înseamnă a avea mai multe şanse de a reuşi în plan profesional şi social, dar şi personal. Pe de altă parte, creativitatea nu este o materie care se învaţă la şcoală şi, aparent, nu există o reţetă pe care o poţi aplica pentru a stimula creativitatea copiilor. Primul pas este să afli mai multe despre ce înseamnă creativitatea, cum se manifestă la copii şi care sunt factorii care o influenţează.
Cum să le stimulăm copiilor creativitatea
Cercetările din domeniul creativităţii vorbesc despre două categorii de factori care influenţează creativitatea la copii: factori interni, care ţin de trăsăturile de personalitate ale copilului – interesele copilului, abilităţile de învăţare, temperamentul şi factori externi, care ţin de mediul social în care trăieşte copilul – familia, şcoala, prietenii, activităţile extraşcolare.
Ştiind aceste lucruri, poţi începe să modifici sau să pui în valoare acele elemente importante care pot să încurajeze creativitatea copilului. Prezentăm în rândurile care urmează câteva modalităţi prin care poţi face acest lucru.
Oferă-i ocazia copilului de a aprofunda domeniile care îl interesează. Asimilând informaţii noi despre lucrurile care îi plac, va dispune de mai multe cunoştinţe pornind de la care să ajungă la idei noi, creative. Dacă cel mic încă nu este pasionat în mod special de un anumit domeniu, ajută-l să descopere ce îi place să facă sau să înveţe.
Încurajează-l să abordeze învăţarea în maniere creative: folosirea unor materiale neconvenţionale, găsirea unor asocieri inedite între conceptele pe care le are de învăţat, înventarea unor tehnici personale de memorizare sau a jocurilor pentru memorie îl vor ajuta pe copil să vadă învăţarea ca pe ceva plăcut şi, în plus, îi va crea obişnuinţa de a privi toate sarcinile dintr-un punct de vedere inedit.
„Cum altfel am putea face acest lucru?” Aceasta este întrebarea pe care o poţi adresa copilului tău cât mai des, în situaţiile cotidiene sau atunci când trebuie sa luaţi decizii importante.
Iniţiază-l în artele plastice. Activităţile plastice sunt perfecte pentru a stimula creativitatea copilului. Chiar dacă nu dispune de ceea ce numim în general talent, pictura, desenul, sculptura sau fotografia sunt activităţi care îl pun pe copil în postura de a crea ceva nou sau de a privi lucrurile dintr-o perspectivă diferită.
Descoperă cum lucrează mai bine copilul tău. Dacă este un copil introvertit, care preferă să petreacă timpul singur, nu îi va fi uşor să vină cu idei noi într-un grup şi va lucra mai bine solitar. Dacă, dimpotrivă, are mulţi prieteni cu care îi place să comunice şi să petreacă timpul, va lucra mai bine în echipă atunci când este nevoie să îşi pună la încercare creativitatea.
Înscrie-l la ateliere de creaţie pentru copii. În ultima vreme, copiii au ocazia de a participa la activităţi care le dezvoltă creativitatea şi îi ajută să descopere diverse domenii artistice.
Factorii ce împiedică manifestarea creativităţii la copii
Prea multe reguli de comportament impuse copilului. Cu siguranţă, există limite pe care copiii trebuie să le accepte pentru a se putea adapta în societate. Însă, impunând prea multe astfel de limite, copilul poate învăţa că există o singură modalitate de a vedea sau de a acţiona: urmând regulile deja stabilite. Creativitatea presupune tocmai depăşirea regulilor care există deja, precum şi disponibilitatea de a cauta şi de a găsi noi modalităţi de organizare sau realizare a lucrurilor.
Tipare de comportament sau de realizare a unor activităţi. Când copilul are de realizat o anumită temă, iar părintele îi acordă ajutorul, arătându-i care este modul corect în care trebuie să procedeze, pierde o ocazie de a-i stimula creativitatea. Este de dorit ca modalitatea de realizare a unei teme să fie descoperită de copil, eventual împreună cu părintele.
Sistemul de învăţământ prin accentul pe care îl pune asupra materiilor obligatorii. Uneori, orele de pictură, desen sau muzică sunt înlocuite de matematică sau română pentru că acestea sunt considerate a fi materii mai importante. Ele însă pot limita creativitatea la copii.
Sistemul de notare. Există încă situaţii în care copiii iau note mari dacă reproduc lecţia din carte sau sunt depunctaţi dacă introduc în tema pentru acasă şi propria părere.
Pruncii noștri frumoși, asemenea îngerilor, trebuie să intre și ei în biserică de la vârste fragede!
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro