Cea mai potrivită comparație a valorii sufletului este cu însăși viața omului

Sfânta Evanghelie numește uneori sufletul și viață: „Căci cine va voi să-și scape sufletul, îl va pierde, iar cine va pierde sufletul său pentru Mine și pentru Evanghelie, acela îl va scăpa” (Marcu 8, 35). Ne punem întrebarea: De ce îl numește Sfânta Scriptură pe om, în multe locuri, „suflet”?

Pentru răscumpărarea noastră, Mântuitorul Își oferă, de bunăvoie, cinstea și onoarea, socotit fiind împreună cu cei fără de lege, fiind scuipat, lovit, purtat dintr-un loc în altul, pentru a fi judecat. Își oferă Trupul să fie batjocorit, sfâșiat, acoperit de răni, dându-și ultimul strop de sânge. Atât a costat răscumpărarea sufletului nostru, răscumpărarea plătită de Însuși Dumnezeu. Aceasta este, deci, valoarea unui suflet!

Cea mai potrivită comparație a valorii sufletului este cu însăși viața omului, căci bunurile lumii fără viață nu au nicio valoare. De aceea, Sfânta Evanghelie numește uneori sufletul și viață: „Căci cine va voi să-și scape sufletul, îl va pierde, iar cine va pierde sufletul său pentru Mine și pentru Evanghelie, acela îl va scăpa” (Marcu 8, 35). Ne punem întrebarea: De ce îl numește Sfânta Scriptură pe om, în multe locuri, „suflet”? Răspunsul este pentru valoarea cea mare ce o are sufletul față de trup. Dar nici sufletul nu se cheamă om fără trup, nici trupul nu se cheamă om fără suflet. Mântuitorul, cu prețul vieții Sale, ne-a răscumpărat din robia diavolului, în care căzuse omenirea. Iisus Hristos s-a pogorât la noi lăsând Cerul, născându-Se într-un adăpost pentru vite (loc în care niciunul dintre noi nu ne-am născut), trăind într-o nespus de mare sărăcie, încât a putut zice: „Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi. Fiul Omului, însă, nu are unde să-Și plece capul” (Matei 8, 20). Și cât ne temem noi de sărăcie!

(Arhimandritul Serafim ManCrâmpeie de propovăduire din amvonul Rohiei, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului, 1996, p. 22)

De la același autor

Ultimele din categorie