Competiția la școală

Un copil care, în ciuda eforturilor sale, nu reuşeşte să aibă rezultate bune la învăţătură, nu trebuie făcut să se simtă că nu valorează nimic. În general, societatea noastră îi încurajează pe cei care au calităţi intelectuale să se mândrească cu asta şi să-i considere pe ceilalţi drept inferiori.

Una dintre problemele sistemului de educaţie actual este aceea că-i învaţă pe copii să concureze unii cu alţii la învăţătură. Notele obţinute în urma lucrărilor de control sunt considerate ca mai puţin importante decât poziţia de care se bucură copilul în raport cu ceilalţi elevi din clasă şi acest lucru cultivă mândria. Adulţii trebuie să se arate mulţumiţi de nota obţinută şi să-l laude pe copil pentru osteneala depusă, iar nu pentru că i-a întrecut pe ceilalţi copii, obţinând note mai mari ca ei. Un copil care, în ciuda eforturilor sale, nu reuşeşte să aibă rezultate bune la învăţătură, nu trebuie făcut să se simtă că nu valorează nimic. Capacitatea intelectuală nu este până la urmă decât unul din darurile naturale date de Dumnezeu. În general, societatea noastră îi încurajează pe cei care au calităţi intelectuale să se mândrească cu asta şi să-i considere pe ceilalţi drept inferiori.

Spre sfârşitul vacanţelor şcolare părinţii se simt de multe ori obosiţi (având tot timpul copiii prin preajmă), dar e trist atunci când copiii simt că părinţii sunt bucuroşi să scape de ei trimiţându-i la şcoală. Este o mare ispită pentru părinţi să spună: „Bine că începe şcoala, ca să nu mă mai împiedic de voi prin casă”. Trebuie să simţim şi să le arătăm copiilor noştri că sunt iubiţi şi bineveniţi acasă.

(Maica Magdalena, Sfaturi pentru o educație ortodoxă a copiilor de azi, Editura Deisis, Sibiu, 2006, pp. 51-53)

De la același autor

Ultimele din categorie