Darurile aduse Domnului – care este cel mai mare dintre toate?

Cuvinte duhovnicești

Darurile aduse Domnului – care este cel mai mare dintre toate?

Domnul nu primeşte daruri străine; căutaţi-le în voi înşivă. Și precum El Se dă pe Sine Însuşi vouă, așa şi voi pregătiţi-vă din toate puterile firii voastre să vă aduceţi Lui ca jertfă. Să-I aduceţi, mai înainte de toate, persoana voastră – conştiinţa şi libertatea voastră –, pentru a vă topi în El şi a vă supune întru toate doar voii Lui. Şi acest dar – cel mai înalt – puneţi-l pe primul loc după cele sfinte.

Domnul nu primeşte daruri străine; căutaţi-le în voi înşivă. Și precum El Se dă pe Sine Însuşi vouă, așa şi voi pregătiţi-vă din toate puterile firii voastre să vă aduceţi Lui ca jertfă. Bineorânduiţi-vă ca să-I aduceţi, mai înainte de toate, persoana voastră – conştiinţa şi libertatea voastră –, pentru a vă topi în El şi a vă supune întru toate doar voii Lui. Şi acest dar – cel mai înalt – puneţi-l pe primul loc după cele sfinte. După aceea, de-a dreapta puneţi pregătirea de a-I închina Domnului toate puterile sufletului: raţiunea, cu făgăduinţa de-a o avea ca păzitor credincios al adevărurilor aduse de Domnul pe pământ; voinţa, cu toate dorinţele şi aplecările, făgăduind să nu îi daţi libertatea de a ieşi dintre hotarele trase de poruncile Domnului; inima, cu toate simţămintele şi consimţămintele ei, făgăduind să înăbuşiţi în ea orice gust de cele trupeşti, necurate, pătimaşe şi să educaţi în ea numai gustul de ceea ce e curat, sfânt şi ceresc.

De-a stânga puneţi pregătirea de a-I închina Domnului toate puterile trupului, făgăduind înfrânare deplină de la plăcerile simţurilor, păzirea simţurilor văzului şi auzului, înfrânarea limbii, legarea mişcărilor slobode, măsura în hrană, somn şi îmbrăcăminte, nelenevirea la osteneală, depărtarea de distracţiile deşarte şi seriozitatea atotcuprinzătoare a purtării.

(Sfântul Teofan Zăvorâtul, Pregătirea pentru Spovedanie şi Sfânta Împărtăşanie, Editura Sophia, 2002, pp. 103-104)