Exponatul lunii mai: Colecția de sacosuri a Muzeului Mitropolitan din Iași
În această rubrică dedicată exponatului lunii mai, vă prezentăm colecția de sacosuri din cadrul Muzeului Mitropolitan din Iași. Termenul de „sacos” provine din limba greacă σάκκος și înseamnă „sac”. Sacosul este o tunică în forma literei „T”, cu mâneci scurte și largi, având pe părțile laterale clopoței care au rolul de a închide sacosul. Acest tip de veșmânt în spațiul occidental religios este cunoscut sub denumirea de „dalmatica”.
Designul vestimentar poate fi un instrument de influență și o carte de vizită față de interlocutori și față de conștiința colectivă, în general. Așadar, hainele, împreună cu accesoriile vestimentare, cu denumirile specifice, sunt simboluri, coduri și instrumente de persuasiune. Spre exemplu, împărații romani și, ulterior, împărații bizantini, își etalau puterea și influența în societate prin intermediul veșmintelor și accesoriilor vestimentare.
În Creștinism, vestimentația liturghisitorilor a preluat tipicul veșmintelor arhierești din Vechiul Testament, dar și recuzita vestimentară din lumea greco-romană. Cu timpul, înalții demnitari bisericești au împrumutat piese din garderoba oficialilor administrației imperiale și le-au dat o altă semnificație specifică ethosului creștin.
În această rubrică dedicată exponatului lunii mai, vă prezentăm colecția de sacosuri din cadrul Muzeului Mitropolitan din Iași. Termenul de „sacos” provine din limba greacă σάκκος și înseamnă „sac”. Sacosul este o tunică în forma literei „T”, cu mâneci scurte și largi, având pe părțile laterale clopoței care au rolul de a închide sacosul. Acest tip de veșmânt în spațiul occidental religios este cunoscut sub denumirea de „dalmatica”.
Colecția de sacosuri se află în Sala Baptisteriu din cadrul Muzeului Mitropolitan, sală în care sunt expuse piesele vestimentare ce compun garderoba specifică sacerdoțiului creștin, mai precis, veșminte preoțești și arhierești.
Din această colecție de textile se evidențiază șirul de sacosuri arhierești. Aceste piese vestimentare sunt de o frumusețe rară, realizate din țesături (brocart, catifea) provenite din Occident sau Orient, țesături care au fost croite și împodobite cu broderii din fir de aur și argint având teme religioase, și nu numai, realizate în atelierele mănăstirilor, a curților boierești și domnești.
Motivele identificate pe broderie sunt cele ale palmetei, ale fructului de rodie, ale simbolurilor creștine (vița de vie, spicul de grâu), îmbinate cu motive geometrice și astrale. Majoritatea sacosurilor din Sala Baptisteriu sunt din brocart realizat cu fir de aur și argint aurit, însă ele au o dublă valoare, cea intrinsecă, dată de materialele folosite la realizarea lor (mătase, catifea, firul de aur, perluțe), dar și cea istorico-duhovnicească, prin faptul că au fost purtate de iluștrii ierarhi ai Mitropoliei Moldovei și Bucovinei precum Veniamin Costachi sau Iosif Naniescu.
Intenția de a prelua aceste sacosuri din Catedrala Mitropolitană cu scopul de a fi valorificate în Muzeul Mitropolitan din Iași se înscrie în specificul de netăgăduit al personalităților bisericești din trecutul nostru românesc, caracterizat prin respectul acestora față de realizările înaintașilor și față de moștenirea artistică născută din ethosul creștinismului bizantin și româno-bizantin.
Pe lângă această colecție de sacosuri, Muzeul Mitropolitan din Iași oferă vizitatorilor și o colecție impresionantă de icoane și odoare bisericești, acesta fiind un suficient argument care să determine vizitarea acestuia în vederea delectării și îmbogățirii cunoștințelor de istorie a Bisericii dar și de istorie a orașului Iași în relație cu personalitățile bisericești care au trăit și activat aici.
Sfinții zece mucenici din Creta ‒ drumul spre sfințenie
„Sinodul de la Iași”, zugrăvit în biserica Mănăstirii Frumoasa
Citește despre:Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro