Când se stă în genunchi în timpul Sfintei Liturghii?

Foto: Oana Nechifor

In timpul Sfintei Liturghii cand se sta in genunchi ?

pr Andrei Atudori a răspuns:
2 Octombrie 2014

Doamne ajută!
Cele mai importante momente în care se stă în genunchi la Sfânta Liturghie sunt citirea Sfintei Evanghelii și momentul epiclezei, adică al prefacerii sfintelor daruri de pâine și vin, în Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului, atunci când la strană se cântă „Pe Tine Te lăudăm...”. Este adevarat faptul ca, in ceea ce priveste momentul Sfintei Evanghelii mai potrivit ar fi sa se stea in picioare, avand in vedere chemarea "Intelepciune drepti… " si practica istorica a Bisericii, insa evlavia populara a facut ca in timp sa se ajunga la asezarea in genunchi si in timpul Sfintei Evanghelii.
De asemenea, se îngenunchează atunci cand episcopul, preotul sau diaconul ne invită să îngenunchem, prin formule precum: „Plecând genunchii noștri, Domnului sa ne rugam!” sau „Iară și iară plecând genunchii noștri, Domnului să ne rugăm!”, care sunt folosite în cadrul Sfintei Liturghii, când se citesc anumite rugăciuni speciale (de exemplu rugăciunile de la sfârșitul Sfintei Liturghii din Duminica Pogorârii Duhului Sfânt, etc.).
Trebuie spus și faptul că există totuși tradiții locale diferite. Cu alte cuvinte, există posibilitatea ca într-o biserică să se stea în genunchi sau în picioare în momente diferite decât în altă biserică, în funcție de obiceiul locului. Personal, recomand să se țină cont și de acestea pentru a nu se crea situații neplăcute și tulburare de vreun fel.
Domnul să vă binecuvinteze!
pr. Andrei

Gab a răspuns:
31 Iulie 2015

La cititrea Sfintei Evanghelii se spune „..drepți să ascultăm..”. Citisem la un părinte (nu mai rețin care) că acesta este un moment în care nu se stă în genunchi. Cum este?

pr Andrei Atudori a răspuns:
4 August 2015

Doamne ajută!

Istoric vorbind părintele are dreptate însă realitatea de zi cu zi ne arată că, în general, se obișnuiște a se îngenunchia la Sfânta Evanghelie. Eu cred că nici cel care stă în picioare și nici cel care stă în genunchi nu greșește. Să stea în oricare din aceste două feluri, numai să înțeleagă și să pună în practică mesajul evanghelic.

pr. Andrei

Pr. Calin a răspuns:
31 Iulie 2015

Depinde de multi factori, parerea mea. Deoarece Duminica este zi de Inviere ori stim cu totii (sau ar trebui sa stim) ca la Inviere nu se sta in genunchi decat la Prefacere. In ceea ce priveste statul in genunchi la citirea Sfintei Evanghelii e discutabila situatia deoarece in momentul provocarii, preotul spune: "intelepciune DREPTI sa ascultam Sfanta Evanghelie, Pace tuturor!" Adica sa stam drepti, sa fim drepti (cu noi insine) si sa primim Cuvantul lui Dumnezeu intru dreptate sau mai bine spus intru indreptare! Insa depinde de traditiile locale facute de alti preoti sau credinciosi dupa bunul plac sau alte considerente! Doamne ajuta!

pr Andrei Atudori a răspuns:
4 August 2015

Doamne ajută!

Aveți dreptate în ceea ce spuneți când vine vorba despre momentul citirii Sfintei Evanghelii, însă nu cred că putem reduce explicația îngenuncherii la acest moment la „traditiile locale facute de alti preoti sau credinciosi dupa bunul plac sau alte considerente”. Personal cred că s-a ajuns la îngenuncherea în timpul Sfintei Evanghelii pe „filiera” pietății populare care a fost influențată de viața monahală. Însă, indiferent de proveniența acestui fapt, realitatea este că, cel puțin în Moldova, există obiceiul de a se îngenunchia în acest moment. Personal, nu cred că este păcat acest lucru și că există multe alte lucruri de care ar trebui să ne îngrijim până la a dezbate dacă se stă sau nu în genunchi la acest moment din Sfânta Liturghie. Important ar fi, de exemplu, ca și cel care stă în picioare și cel care să în genunchi să înțelegă ceea ce se citește. Ori asta, cu adevărat ține de preoți!

pr. Andrei

Ioan D. a răspuns:
10 Ianuarie 2016

Teoretic in genunchi se poate sta de luni pana sambata dupa cum ne prezinta Sfintii Parinti. Ei mai amintesc si de anumite perioade, cum ar fi de la Craciun pana la Boboteaza precum si in toate Dumninicile de peste an, in care nu se sta in genunchi in Biserica si nici in chilii, conform Sinodului I Ecumenic canonul 20 si Sinodul Trulan canonul 90.

Val Cecati a răspuns:
22 Ianuarie 2016

Parinte, nu cumva ingenuncherea in ziua de duminica e un gest pietist? Nu cumva Sfintii Parinti de la Sinodul I au avut dreptate? Adaug un citat:
Sinodul Intai Ecumenic (325), prin canonul 20, porunceste credinciosilor sa nu stea in genunchi duminica si in zilele cuprinse intre Pasti si Rusalii. "Deoarece sunt unii care isi pleaca genunchii (ingenuncheaza) duminica si in zilele Cincizeciniii, pentru ca toate sa se pazeasca in acelasi fel in fiecare parohie, Sfantului Sinod i s-a parut ca rugaciunile sa fie aduse lui Dumnezeu stand ei in picioare."

Sfantul Vasile cel Mare (370-379), la randul sau, prin canonul 91, intareste aceeasi porunca: "Duminica ne facem rugaciunile stand drepti, iar aceasta o facem nu numai ca unii care, inviind impreuna cu Hristos si fiind datori a nazui spre cele de sus, in ziua invierii, ne aducem aminte, prin starea de rugaciune, de harul cel dat noua, ci fiindca se vede ca aceasta zi, cea dintai a saptamanii, este chipul veacului asteptat ce va sa vina. (...) Deci, este necesar ca rugaciunile sa se plineasca stand (adica, in picioare) in aceasta zi (duminica),dupa cum invata Biserica pe fiii sai, ca prin neincetata aducere-aminte de viata cea fara de sfarsit, sa nu ne lenevim in privinta merindelor pentru mutarea aceea. Apoi si Cincizecimea intreaga este semn de aducere aminte a Invierii ce se asteapta in veacul viitor."

Sinodul al Saselea Ecumenic (691), prin canonul 90, porunceste: "Am primit in mod canonic, de la de Dumnezeu purtatorii nostri Parinti, sa nu plecam genunchii in duminici, cinstind astfel invierea lui Hristos. Drept aceea, ca sa nu nesocotim chipul lamurit al tinerii acestei porunci, randuim limpede credinciosilor ca sambata, dupa intrarea cea de seara a preotilor in Altar, potrivit obiceiului care se tine in vigoare, nici unul sa nu plece genunchii, pana duminica seara urmatoare, cand, dupa intrarea in vremea luminandei, plecand indata genunchii, in chipul acesta sa aducem rugaciunile noastre Domnului. Caci socotim noaptea cea dupa sambata ca inaintemergatoare invierii Mantuitorului nostru, de atunci incepem in chip duhovnicesc cantarile, sfarsind sarbatoarea de la intuneric spre lumina, ca de aici inainte in cursul noptii si al zilei intregi sa sarbatorim noi invierea."

pr Andrei Atudori a răspuns:
1 Aprilie 2016

Doamne ajută! 

Părinții bisericii au întru totul dreptate. Dacă este sau un gest pietist a îngenunchea duminica la biserică, nu pot să spun, pentru că asta ține de fiecare om în parte. Pentru unul poate fi un gest piestist, de fațadă iar pentru altul poate fi expresia celei mai puternice credințe și smeriri în fața măreției lui Dumnezeu.

pr. Andrei

 

Iuluian a răspuns:
29 Octombrie 2016

Părinte ma puteți cu un material pentru a face o predică cand se stă in genunchi si in ce momente

pr Andrei Atudori a răspuns:
1 Noiembrie 2016

Doamne ajută! 

Iulian îmi pare rău, dar nu am un material structurat pe acest subiect. În tot cazul vei găsi referințe în diferite manule de liturghică precum și în cele care explică Sfânta Liturghie.

Spor în toate cele bune!

pr. Andrei

Amara Furtuna a răspuns:
2 Aprilie 2016

Oare Sfanta Liturghie nu este locul unde atât de multe si mari rugaciuni se înalta spre Dumnezeu? Cum ne exprimam dorinta de a primi Duhul Sfânt cum consimtim ceea ce se cere în rugaciuni, daca nu prin smerenia sufletului dar si a trupului? Noi niste pumni de tarâna. Avraam nu sa închinat Sfintei Treimi? Eu sunt de parere ca trebuie în tot timpul Sfintei Liturghii sa se stea în genunchi. Oare Canaaneanca nu I sa închinat Domnului Iisus. Am putea spune ca a fost una din cei care au crezut cu adevarat ca El este Domn si Dumnezeu. Oare acum când avem dovada nestramutata ca întradevar El este Dumnezeu sa nu îngenunchem când ne rugam Lui??? Ce sunt eu, care îndraznesc sa cer atâtea Lui Dumnezeu. av^nd nerusinarea de a sta în picioare. Eu suntfratele Lui? Eu care în tot minutul pacatuiesc? Oare acuma când razmerita a început sa nu îngenunchem? Eu zic ca ar trebui sa umblam în genunchi, daca si asa ne rugam necontenit. Când zi de zi sunt omorâti crestini, ne mai punem întrebarea, daca sa stam în genunchi sau nu. Oare ce ne costa?
Deunazi a venit o prietena la mine fiind foarte obosita si zbuciumata. Avea probleme. I-am zis sa facem Paraclisul Maicii Domnului si a fost de acord, dar a spus ca ea sade asa ca e obosita. A început rugaciunea direct, fara rugaciunile începatoare si am oprit-o. Cum sa lase ce este mai important. A spus ca i-a zis Parintele, daca este obosita, nu-i musai sa fac rugaciunile începatoare. Dar cum adica? Ne-a facut Dumnezeu fara cap? Aceasta a zis ptr îndaratnicia ta, fiindca te-ai plâns. Dar rugaciunile începatoare sunt cele mai importante si nici nu dureaza mult. Am facut rugaciunea dupa rânduiala si ce sa va spun, ca Doamne miluieste, nu numai ca a îngenunchiat, dar a facut si metanii. Si plina de o bucurie nemarginita, spunea ce usoara se simte.
Eu sunt de parerea ca, la Canoanele ecumeninice sa tinut mai mult seama de Parintii care se nevoiesc mult, pentru a le da un ragaz sa se reface, bucurându-se în acelas timp de Ziua Duminicii. Dar noi care nu îngenunchem atât de mult, fiind ocupati cu multe probleme si neaavând posibilitatea sa îngenunchem oricând si oriunde, de ce sa nu o facem la Sfânta Liturgie.

Adi Stoica a răspuns:
2 Octombrie 2015

Prea cucernice parinte, eu am citit ca duminica, la Sfanta Liturghie se sta in picioare pentru ca ne bucuram de Invierea Domnului Nostru Iisus Hristos.
Asa am citit ca zice Sfantul Sinod Ecumenic.
Gresesc?
Slavit sa fie Domnul Dumnezeu si Maicuta Domnului!

pr Andrei Atudori a răspuns:
3 Octombrie 2015

Adi, într-adevăr sunt unele canoane care reglementează acest lucru însă ele trebuie privite în context zilelor noastre. Permite-mi să reiau un răspuns de-al meu la un comentariul legat de canoanele despre care este vorba, de la celălalt articol pe această temă. Deși e cam lung, sper să îți fie de folos.

Dumnezeu să te binecuvinteze!

pr. Andrei

„Sinodul Trulan (sinod local) prin canonul 90 (îl voi reda integral la final pentru a nu fi greu de urmărit firul logic al expunerii) rânduiește ca de sâmbătă seara și până duminică seara următoare să nu se stea în genunchi în biserică.

Însă, trebuie să ai în vedere câteva nuanțe:

  1. În comentariul său la acest canon părintele arhidiacon doctor Ioan N. Floca (unul dintre cei mai mari, dacă nu cel mai mare canonist al Bisericii noastre) afirmă: „Canonul dispune în ce chip și când se cuvine a îngenunchea în biserică, oprind îngenuncherea în zilele de duminică, cu motivarea că numai neîngenunchind duminica se cinstește Învierea lui Hristos. Această rânduială însă nu s-a păstrat în Biserică. După rânduiala canonului prezent, ar trebui ca de sâmbătă noaptea până duminică seara să nu se îngenuncheze în Biserică”. Așadar rânduiala aceasta nu a fost însușită total de către Biserică;
  2. Te întreb: „Care este pedeapsa pentru neîmplinirea acestui canon?” De obicei canoanele când interzic ceva rânduiesc și o „pedeapsă” pentru cel/cei ce nu le respectă (afurisire, excomunicare mică sau mare, anatematizare). Iată că, spre deosebire majoritate a canoanelor Sinoadelor Ecumenice și ale Sfinților Părinți, acest canon nu „pedepsește” în nici un fel pe cei ce au stat, stau sau vor sta, totuși, duminica în genunchi la biserică. Ce putem înțelege de aici? Eu zic că, în marea lor înțelepciune și iubire de oameni, Părinții Bisericii, au înțeles că acest lucru, deși important, nu este esențial.  Că, deși cinstești Învierea Domnului stând în picioare, nu îi aduci nici un fel de pată sau necinste dacă stai în genunchi. Că dacă un credincios va sta în picioare bine va face dar dacă din evlavie se va așeza în genunchi nu va greși și nu va fi osândit pentru asta;
  3. Că este așa ca la punctul doi, putem deduce și din canonul 20 al Sinodului I Ecumenic, pe care sunt convins că îl cunoști. Acest canon spune: „Deoarece sunt unii care își pleacă genunchii duminica și în zilele Cincizecimii – pentru ca toate să se păzească în același fel în fiecare parohie, sfântului sinod i s-a părut ca rugăciunile să fie aduse lui Dumnezeu stând în picioare”. Așadar motivul invocat nu este unul teologic (apropos de cinstirea Învierii Domnului) ci mai degrabă unul de uniformitate de manifestare în cult. Că el nu atinge o problemă esențială vedem și din modul scurt în care este formulat. De altfel comentariul părintelui Floca la acest canon este și mai potrivit pentru discuția noastră: „Rânduiala prevăzută de acest canon, deși se va fi menținut timp îndelungat în biserică, totuși nu a supraviețuit până astăzi și ea nici nu prezintă de altfel vreo importanță deosebită. (No comment!);

[...]

Oare, acesta este cel mai „grav” lucru pe care îl poate face un creștin ortodox?! Oare, Dumnezeu privește la cele din afară înaintea celor din lăuntru?! Oare, până la șederea sau neșederea în genunchi la Liturghie, nu avem alte lucruri pe care trebuie să le punem la punct în viețile noastre, în comunitățile noastre, în bisericile noastre?! Oare, nu sunt multe alte canoane mari pe care le încălcăm în timp ce ne „legăm” de cele mici?! Despre ce vorbim aici?!

Canoanele sunt esențiale pentru viața Bisericii dar ele trebuie citite, interpretate și aplicate nu doar în litera ci și în duhul lor. Așa ne învață Sfinții Părinți! Altfel, riscăm să mergem în iad cu tot cu ele!

Concluzie: Consider că cel care stă în picioare duminica la biserică face bine, iar cel care îngenunchează nu greșește deloc!

Comentariul complet îl găsești aici: http://www.doxologia.ro/intreaba-preotul/la-sfanta-liturghie-se-poate-sta-genunchi-timpul-crezului

Mihail a răspuns:
3 Octombrie 2015

Doamne ajuta! Problema cea mai mare este ca nu se aduce la cunostinta credinciosilor de catre preoti canoanele sfintilor Parinti.Prin canoanele sfintilor Parinti,inelegem esenta Ortodoxiei.Pacat ca preotii nu pun mai mult accent pe invataturile canonice si nu fac cateheza in sensul acesta.

pr Andrei Atudori a răspuns:
3 Octombrie 2015

Mihail, pentru că ai comentat și la celălalt articol cu privire la acest subiect (http://www.doxologia.ro/intreaba-preotul/la-sfanta-liturghie-se-poate-sta-genunchi-timpul-crezului) ți-am răspuns acolo și nu voi mai insista și aici (sper că ai citit răspunsul meu pentru Laurențiu).

Cel mult, dă-mi voie să îți spun că, înainte de a-i judeca pe preoți, pentru una sau alta, ar trebui să înțelegi că sfintele canoane ale Bisericii noastre, trebuie înțelese, interpretate și aplicate nu doar în litera ci și în duhul lor.

În plus, îți pun în vedere faptul că Biserica are o Tradiție dinamică, care se raportează la sfintele canoane exact așa cum am spus în propoziția anterioară. Unele canoane sunt aplicate întocmai, altele contextualizate zilelor noastre iar altele nu mai sunt atât de folosite. Așa este firesc!

Gândește-te la acestea și poate vei înțelege mai bine „esența Ortodoxiei”!

Dumnezeu să te lumineze!

pr. Andrei

Mihail a răspuns:
4 Octombrie 2015

Cu umilinta Parinte imi cer iertare ca prin textul pe care l-am scris eu se deduce ca judec pe preoti,dar nu am avut nici cea mai mica intentie si nici prin gand nu mi-a trecut sa judec pe cineva si mai cu seama pe preoti.Intadevar in text reiese generalizat si vin cu ingaduinta dumneavoastra de a rectifica si a spune ca sunt si preoti care nu aduc la cunostinta credinciosilor despre continutul canoanelor Sfintilor Parinti.Va multumesc pentru cuvintele de invatatura.Doamne ajuta!

Luciana a răspuns:
10 Noiembrie 2015

Dar...cand sa mai cadem si in genunchi , in biserica daca doar duminica mai ajungem pe acolo ? nu stiu...cred ca ma simt tare datoare cu..efortul asta .Manance-ne raiul, sa ne manance !

Cristi a răspuns:
10 Noiembrie 2015

Parinte Andrei, iertati-ma, dar daca Sfintia voastra si ceilalti preoti spuneti in cadrul Sfintei Liturghii: "Intelepciune, DREPTI, Sa luam aminte!", atunci nu spuneti o minciuna, daca nu considerati ca trebuie respectat de credinciosi acest indem??De ce nu se scoate din cadrul Sfintei Liturghii aceasta fraza, de vreme ce ea oricum nu trebuie respectata? Asa se pot crea tot felul de traditii locale, pe care daca le permitem ele devin generale, insa oare nu trebuie constientizati enoriasii despre lucrurile astea? Se pot crea confuzii, cum am intalnit de exemplu in perioada pascala, cand oamenii nu stiau daca sa stea in genunchi sau doar in picioare.

pr Andrei Atudori a răspuns:
13 Noiembrie 2015

Doamne ajută! Cristi, nu spun nici o minciună! Recitește tot ceea ce am spus și încercă că pricepi „duhul”! Te rog să nu uiți că „litera ucide iar duhul dă viață”!

Cu gânduri bune,

pr. Andrei

 

Marius Jivan a răspuns:
15 Octombrie 2016

Părinte, iertaţi-mi poate prea puţina înţelegere dar cred că discuțiile se pot lungi la nesfârșit şi doar pentru o confuzie de termeni. Întotdeauna am simţit că "...drepți să ascultăm... " se referă nu la un banal mod de a sta ci mai degrabă o chemare, un îndemn la ascultare către cei drepți, adică drept credincioși. Urmarea ar fi că indiferent că îngenunchem sau stăm în picioare (nu "drepți" ca în armată, altfel ar trebui să şi salutăm), nouă, cei îndreptați prin credință, ni se va face cunoscut Cuvântul. Doamne-ajută!

pr Andrei Atudori a răspuns:
18 Octombrie 2016

Doamne ajută!

Așa este domnule Marius. Discuțiile se pot lungi la nesfârșit. Depinde foarte multe de modul în care fiecare perecepe aceste cuvinte și gestul de a îngenunchia în sine. Oricum cred că oricine va citi întrebarea, răspunsul și comentariile poate să își facă o ideie despre „problematică” în sine. Cum anume va pune în practică, este o chestiune personală.

Vă mulțumesc!

pr. Andrei

Iulian a răspuns:
10 Noiembrie 2015

Intelepciune, DREPTI, Sa luam aminte! Asta e pozitia indicata de a sta, cel putin asa spun toti preotii.

Andrei Fusu a răspuns:
13 Noiembrie 2015

Am atins acest subiect odata in biserica noastra. Canonul indica clar pozitia crestinului in timpul Liturghiei de Duminica. Insa... Am aflat ca pe vremea intocmirii acestui canon crestinii obisnuiau sa mearga in fiecare zi la Sfanta Liturghie, iar Duminica era deosebita, Ziua Invierii. In zilele noastre mergem la slujba numai Duminica ( daca reusim ). Astfel consider a fi corect sa plecam genunchii macar in zi de Duminica.

Adi a răspuns:
9 Ianuarie 2016

Eu cred ca ne indeamna sa stam drepti in credinta, pe drumul cel bun, sa nu ne abatem de la calea cea dreapta, ca sa folosim intelepciunea pe care o primim pentru a avea o viata curata cu fapte bune... eu asta am inteles...

Gheorghe a răspuns:
9 Ianuarie 2016

Doamne ajuta.Parintii antoniti considera ca statul in picioare e cea mai mare ravna.Vrednicul de pomenire Arh Petroniu Tanase de la schitul Prodromu din sfantul munte Athos nici la 90 si ceva de ani nu vroia sa stea jos...apoi am observat ca stau jos doar cand preotul scoate sfintele taine si stau aplecati cand incepe Pe Tine Te Laudam.....in rest numai in picioare...ahhh ..uitasem....si la citirea apostolului stau toti jos.Doamne ajuta.

Gabriel Ionut a răspuns:
9 Ianuarie 2016

Asa-i cum ziceti Parinte Calin, Duminica nu se ingenuncheaza deoarece marcheaza ziua Invierii Domnului nostru Iisus Hristos, asa am invatat la facultate acuma fiecare cu parerile si obiceiurile lui.

ioan a răspuns:
23 Ianuarie 2016

un mare liturghist grec spunea ca cine sta in genunchi in cincizecime si duminicile nu cinsteste invierea care e praznicul bucuriei si nu al pocaintei, cred ca e asemanator cu purtarea vesmintelor negre de catre preot duminica, ne ducem intr-o evlavie gheboasa degeaba

Silvius a răspuns:
24 Ianuarie 2016

Sa-mi fie iertat dar eu continui sa nu fiu de acord.
Daca canonul spune clar ca Duminica NU se sta in genunchi noi facem totusi altfel.Din motive de evlavie...ca asa vrea poporul...ca preotul vrea...nu conteaza.La noi in tara fiecare face cum il taie capul.
Daca ar fi regula clara atunci oamenii ar sti si nu ar mai actiona luandu-se dupa altii.Daca cineva va voi sa stea in genunchi asta ar trebui sa fie optiunea lui.Dar regula ar trebui sa primeze.La noi in tara este o brambureala.Am fost in Biserici grecesti si la ei nu sta nimeni in genunchi.Ba daca te trezesti tu mai destept te si atentioneaza ca Duminica nu e voie.Si la manastirile lor este la fel.
Am fost si in Istrael in Cana Galileii.Biserica araba.In momentele importante...toti in picioare.Noi romanii...toti in genunchi.Ei se uitau la noi si nu intelegeau de ce stam in genunchi...noi ...stand in genunchi ne uitam "de sus" la ei cum ca..."Uite si la astia...nici atata evlavie nu au".
Concluzia:ortodoxul roman nu prea isi cunoaste dogmatica si canoanele.Daca a simtit ca e un moment mai important s-a gandit ca se cuvine sa fie in genunchi.Nu s-a gandit si nici nu a stiut de alte reguli.Cred ca era de datoria preotilor sa-i lumineze si sa-i calauzeasca dupa carte nu dupa "ureche".
Si inca ceva.De cand tinem noi de modernitate?De cand in Biserica Ortodoxa canoanele se ajusteaza dupa modernismele zilelor noastre?Parca noi ne bateam cu caramida in piept ca tinem credinta dreapta,neschimbata si aratam spre catolici si protestanti ca au modernizat totul dupa duhul zilelor noatre.
Doamne ajuta!

pr Andrei Atudori a răspuns:
1 Aprilie 2016

Doamne ajută!

Silviu, ai tot dreptul să nu fii de acord. Nu este nici o problemă cu asta! Deși, dacă ai fi citit, cu atenție, toate comentariile mele de mai sus și cele de la întrebarea aceasta http://www.doxologia.ro/intreaba-preotul/la-sfanta-liturghie-se-poate-sta-genunchi-timpul-crezului , ai fi observat că nu ar trebuie să ai nici un motiv să nu fii de acord cu mine. Eu sunt de acord că nu trebuie se îngenunghează duminica la slujbe însă aleg să privesc lucrurile și pastoral. Iar asta e o perspectivă pe care nu mă aștept să o înțelegi!

Îți mulțumesc pentru descrierea experiențelor tale liturgice din afara țării.

Cât despre „ajustarea” canoanelor despre care vorbești nu știu unde ai observat-o, însă, personal rămân la ideea că sunt esențiale canoanele pentru viața Bisericii dar că ele trebuie citite, interpretate și aplicate nu doar în litera ci și în duhul lor. Iar aici nu este vorba de nici o ajustare! Pur și simplu așa ne învață Sfinții Părinți, marii duhovnici și experiența Bisericii în ansamblul ei! Altfel, riscăm să mergem în iad cu tot cu canone!

Repet ceea ce spunem în alt comentariu: canonele îți spun să stai în picioare duminica la Liturghie dar nu și să îi judeci pe cei ce stau în genunchi.

Mulțumesc!

Cu gânduri bune,

pr. Andrei

Romulus a răspuns:
5 Septembrie 2016

Referitor la formularea "Intelepciune. DREPTI..." despre care se face referire in mod repetat mai sus, ca justificare a faptului ca preotul ne indeamana sa stam "drepti" , eu intotdeauna, si fara sa ma invete cineva, am considerat ca preotul nu ma indeamna sa stau "drepti", ca la militarie, ci cuvandtul "drepti" face referire la "cei drepti", la "oameni drepti", asa cum este inteleasul si in sintagma " lumea celor DREPTI" ori "a DREPTILOR " ! De aici, in niciun caz nu cred ca se intelege "lumea celor care stau in picioare" ! Este o simpla parere a mea, ca mirean, fara studii in domeniu. Ca o concluzie, sintagma nu poate fi interpretata si asa: "Intelepciune DREPTILOR" ?

Daniel a răspuns:
23 Aprilie 2017

Hristos a inviat!
Cred ca ar fi mult mai placut si comfortabil moral sa stim ca este o randuiala unitara in ortodoxie (mai ales la mireni).
Consider ca preotii ar trebui sa repete si la predica care ar trebui sa fie comportamentul nostru in Casa Domnului, adica sa-si impuna punctul de vedere nu numai sa ramana la stadiul de 's-a zis la predica', teoria fara aplicare este nula.
Eu zic ca se poate, ca exemplu, romanii care merg in strainatate aplica regulile de acolo, ca amenzile costa bani, dar cand se intorc in tara, inca de pe aeroport incep sa se impinga, sa arunce gunoiul pe jos, sa urle pe strada etc. Deci cu reguli, se poate.
Doamne ajuta, iertati interventia mea.

akedia a răspuns:
19 Octombrie 2017

Este la fel si cu ''cei chemati iesiti..'' In ordinea asta de idei ar trebui ca toti cei ce nu se impartasesc sa iasa din biserica in momentul acela, pentru ca mai demult asa se facea. Problema se pune ca noi cei de astazi suntem diferiti, nu mai traim ortodoxia asa cum o traiau cei de atunci. Daca nu avem in noi Harul lui Dumnezeu nu vom simti bucuria duhovniceasca a invierii Domnului - poate doar o bucurie psihologica care nu are nici o legatura cu bucuria despre care vorbesc sfintii - si atunci e firesc sa nu simtim nevoia de a sta in picioare. Starea noastra e una asemanatoare catehumenilor, abia daca am ajuns la starea de pocainta, despre bucurie nici nu poate fi vorba. Ma refer ca stare generala, mai sunt exceptii.

Citește alte articole despre: Sfânta Liturghie, îngenunchere

De la același autor

Ultimele din categorie

Bloc Social Icons