Libertatea morală a omului are nevoie de ajutorul dumnezeiesc pentru dreapta ei orientare
Ajutorul dumnezeiesc nu desființează libertatea, fiindcă nu îl constrânge pe cel ce nu vrea să își schimbe mintea și să se transforme în lucrător al binelui, ci harul îl luminează pe cel care vrea și care cheamă pe Dumnezeu, și revarsă lumina cunoștinței asupra tuturor celor ce vor să fie luminați. Dumnezeu, luminând, arată ce este bine, dar îl lasă pe cel ce are ochi să vadă pentru alegerea binelui sau răului.
1. Că omul are nevoie de ajutorul dumnezeiesc.
Libertatea morală a omului, ca una care este limitată, are nevoie de ajutorul dumnezeiesc pentru dreapta ei orientare, fiindcă omul este liber să acționeze după voia lui, dar pentru a acționa drept are nevoie de luminarea dumnezeiască, pentru ca, luminându-și mintea, să cunoască ce este bine și ce este rău, ce trebuie făcut și săvârșit și ce trebuie evitat și respins. Mintea, fără dumnezeiasca iluminare, se dezvoltă defectuos și o ceață întunecoasă o acoperă. Știe că există ceva bun, dar nu cunoaște ce este acest bine și care este relația ei cu acest bine și cum poate să comunice cu el.
Numai Dumnezeu poate să ridice negura întunericului și să lumineze ochii minții ca să-L recunoască pe Dumnezeu cel revelat, care îl cheamă pe om la El. Dumnezeu dă adevărata cunoștință a celui mai înalt bine pe care, cunoscându-l, îl dorește, îl râvnește, îl caută și se sârguiește către el, jertfind toate bunurile pământești neînsemnate, ca să se asemene cu El. Sârguința de a comunica cu ceea ce este dumnezeiesc, în care se află binele râvnit, îl mișcă pe cel ce Îl recunoaște pe Dumnezeul revelației spre dumnezeiasca dragoste și desăvârșit devotament, dorește să se apropie de El și să se asemuiască Lui. Face toate ca să placă lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu îl apără pe el, îl călăuzește și îl arată pe el liber moral. Fără ajutorul dumnezeiesc omul s-ar rătăci pe căi neumblate căutând departe de el cel mai înalt bine care este aproape de el. Firea lui sensibilă i-ar robi cugetul și omul ar ignora pentru totdeauna cel mai înalt bine și ar rămâne pentru totdeauna rob patimilor și poftelor lui, fiindcă vraja firii sensibile l-ar atrage către ea și i-ar sugera să facă totdeauna cele plăcute și desfătate[1].
Sfânta Scriptură învață că Dumnezeu îndreaptă inimile oamenilor care Îl cinstesc pe El și care cheamă dumnezeiescul Lui nume. Dumnezeu a deschis ochii orbilor și au cunoscut pe Dumnezeu[2]. Dumnezeu a deschis ochii inimii Lidiei din cetatea Tiatirelor să ia aminte la cele grăite de Sfântul Pavel și i-a chemat pe toți și i-a întărit pe toți câți îi cunoștea să se apropie.
Sfântul Pavel îi consideră pe cei care Îl cinstesc pe Dumnezeu slujitori ai lui Hristos și iconomi ai tainelor lui Dumnezeu, săvârșind cele rânduite cu credință[3]. Și la Filipeni, 2, 13, zice: „Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi și ca să voiți și ca să săvârșiți, după a lui bunăvoință”. Și în Epistola către Tit, 2, 11-13 zice: „Căci harul mântuitor al lui Dumnezeu s-a arătat tuturor oamenilor, învățându-ne pe noi să lepădăm fărădelegea și poftele lumești și, în veacul de acum, să trăim cu înțelepciune, cu dreptate și cucernicie; și să așteptăm fericita nădejde și arătarea slavei marelui Dumnezeu și Mântuitorului nostru Iisus Hristos”. Acestea toate mărturisesc ajutorul dumnezeiesc fără constrângerea libertății omului.
Reformații secolului al 16-lea, sprijinindu-se pe locurile citate și pe alte câteva locuri ale Sfintei Scripturi, învață că omul prin fire este incapabil să ajungă la desăvârșirea virtuții și să lucreze adevărata virtute, fiindcă a pierdut puterea de a voi și a face binele. Reformații desființează libertatea omului, răstălmăcind locurile din Sfânta Scriptură. Dar în locurile citate din Sfânta Scriptură nu se exprimă lipsirea de libertate, nici lipsa puterii creștinului de a viețui la înălțimea libertății morale, ci simplu se arată că fără dumnezeiescul ajutor și fără dumnezeiescul har, creștinul nu poate să ajungă la înălțimea desăvârșirii morale, nici să fie unit cu Dumnezeu și nici să fie mântuit.
Ajutorul dumnezeiesc nu desființează libertatea, fiindcă nu îl constrânge pe cel ce nu vrea să își schimbe mintea și să se transforme în lucrător al binelui, ci harul îl luminează pe cel care vrea și care cheamă pe Dumnezeu, și revarsă lumina cunoștinței asupra tuturor celor ce vor să fie luminați. Dumnezeu, luminând, arată ce este bine, dar îl lasă pe cel ce are ochi să vadă pentru alegerea binelui sau răului.
Creștinul, exercitându-și propria libertate, poate să se opună glasului care îl cheamă sau să își închidă ochii, întunecând lumina cunoștinței și învârtoșându-și inima[4]. Astfel încât, creștinul nu este influențat deloc în voința lui, nici nu se ridică libertatea lui, nici nu este dus cu de-a sila la libertatea morală prin dumnezeiasca intervenție.
(Sfântul Nectarie de Eghina, Morala creștină, Editura Doxologia, 2013)
[1]Rom. 1, 24-28
[2]Mt. 9, 27-31.
[3]2 Cor. 4, 15. Filip. 1, 3-6; 2 Tes. 2, 13; 2 Tim. 2, 25.
[4]Efes. 4, 18; Fapte, 6, 8; 7, 58.
Prin Duhul Sfânt cunoaștem pe Domnul
Îndată ce pătrundem în Hristos, toate se schimbă în bine
Traducere și adaptare:Sursa:Sfântul Nectarie de Eghina, Morala creștină, Editura Doxologia, 2013Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro