Mai pot lua anafură și aghiasmă dacă am mâncat sau băut ceva după miezul nopții?
Doamne ajută! Nelamurirea mea este următoarea: dacă am mâncat după ora 00:00 sau mă trezesc noaptea, tot după ora 00:00 și de exemplu beau apă, dimineața când mă trezesc, mai pot lua sfânta aghiasmă și anafura? Mulțumesc anticipat, dragoste și pace la umbra lui Hristos. Doamne ajuta!
Ar trebui specificat faptul ca nu exista canon care sa specifice ora 00:00, ca fiind ora dupa care nu se mai poate manca/bea. Mai multe nu spun pentru ca pot fi inteles gresit si sa ajungem ca unii greci...
Iertati!
Doamne ajută!
Viața liturgică și duhovnicească a Bisericii noastre nu este reglementată numai de canoane. Dacă există sau un un canon care să reglementeze un anumit lucru nu înseamnă că acela trebuie făcut după bunul plac al fiecăruia. Să nu uităm că există o tradiție (rânduială) liturgică a Bisericii noastre, bazată (în afară de canoane) și pe scrierile Sfinților Părinți, sfaturile marilor duhovnici, cărțile de cult (mai vechi sau mai noi), hotărârile Sfântului Sinod, studiile liturgiștilor, practica liturgică, mai scurt spus, pe tot ceea ce înseamnă experiența liturgico-duhovnicească a Bisericii. Ori, conform acestora tradiția liturgică a Bisercii noastre spune că ora 00:00 este cea care trebuie luată în considerare în problema expusă și aceasta trebuie respectată. Ce să întâmplă prin alte locuri este problema acelora!
Spor în toate cele bune!
pr. Andrei
Asa este, are are perfecta dreptate Parintele Andrei ! ....Si atunci, de ce ni se face asa de foame dupa ora 12 noaptea ?
Dupa ora 12 se considera a fi a 2-a zi deja,
Respectuos va intreb, ce rost are ora 00:00 in condițiile in care cineva se culca seara la 22:00 și se trezește la 6:00, vis-avis de cineva care se culca la orele 2:00 si se trezește dupa 8:00?
Nu ar fi mult mai firesc sa se spuna clar: șase sau șapte ore inainte de cele sfinte nu beți si nu mancati nimic? Cum poti sa ii ceri cuiva care vine de la schimbul 2 sau 3, sau pur și simplu nu are somn noaptea sa nu ia anafura sau aghiasma?
Doamne ajută!
Cosmin, celor aflați în situațiile pe care le menționați părintele duhovnic le poate da binecuvântare să procedeze altfel, însă acestea sunt cazuri speciale care trebuie tratate ca atare. În rest, regula generală rămâne cea menționată mai sus.
pr. Andrei
Şi eu am căutat mulţi ani justificare pentru unele rânduieli ca cea de faţă şi chiar m-am împotrivit când rânduiala mi se părea nejustificată. Îmi spuneam, de exemplu, că Dumnezeu nu stă cu ceasul să te verifice. Nu ştiam atunci că există relatări, cum citim în cartea "Staretul Hagi Gheorghe Athonitul", scrisă de Sf. Paisie, care arată justeţea acestor rânduieli. Să le privim ca parte a tradiţiei pe care o moştenim. Mare bucurie vom avea când vom constata că prin asemenea rânduieli ni se rânduieşte viaţa.
cred ca una este sf impartasanie si alta anafura si aghiazma mica cred ca se pot face exceptie si cei care vor sa ia din evlavie aghiazma dimineata si beau putina apa noaptea sa tina cel putin 6 ore inainte. daca vrem sa fim asa de stricti ar trebuia ca nici dupa litie sa nu se mai mananci nimic, cred ca duhovnicu are ultimul cuvant totusi
Poți adresa oricând o întrebare în cadrul rubricii „Întreabă preotul” transmise LIVE pe doxologia.ro și pe conturile noastre de Facebook și YouTube.De aceea, te îndemnăm să te abonezi la canalul de YouTube și să ne urmărești pe Facebook, pentru a primi în timp util notificările și a afla când intrăm în direct cu unul dintre preoții care vor răspunde la întrebări.
Nu uita, însă, că unele întrebări își găsesc cel mai bun răspuns la părintele duhovnic sau la preotul din parohia ta!
Pentru că timpul transmisiunilor în direct este limitat, ne rezervăm dreptul de a selecta, modera și edita întrebările și comentariile adresate.
O parte dintre răspunsuri se vor regăsi în format text și/ sau video în cadrul acestei secțiuni.
Îți mulțumim pentru înțelegere!
Putem înmulți Aghiasma Mare acasă?
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Mitropolia Moldovei și Bucovinei | © doxologia.ro
Frate Adrian,
După rânduiala Bisericii, sfânta anaforă și aghiasma se consumă pe nemâncate. Apa nu este rea în sine, ci neînfrânarea noastră. Oarecum este ca și în cazul primirii dumnezeieștii Euharistii. Nu mâncăm și nu bem nimic înainte, nu pentru că hrana sau băutura sunt rele în sine, ci pentru a arăta prioritățile: întâi Hristos, și apoi lumea; întâi sufletul, și apoi trupul.
Totuși ar trebui să amintim de o mică excepție: dacă avem de luat un medicament, atunci gura de apă și însăși medicația nu ar trebui să constituie o piedică în dorința de a ne sfinți prin luarea anafurei și aghiesmei.
Cu doriri de bine,
Pr. Mihail