Maica Domnului - exemplul desăvârșit pentru creștini

Cuvântul ierarhului

Maica Domnului - exemplul desăvârșit pentru creștini

Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, chip al smereniei și al alipirii desăvârșite de Hristos este este calea pe care creștinul din Biserică este chemat s-o urmeze. De aceea Biserica o cinstește atât de mult și de adânc pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, despre care un Părinte din veacul trecut, Sfântul Iustin Popovici spunea că nimic în Biserică nu se întâmplă fără aceasta.

Smerenia și alipirea de Domnul, statul lângă El – acestea sunt necesare omului. Dacă omul le împlinește în ființa sa, are deja viață adevărată pe acest pământ și dobândește Împărăția Cerurilor. Dintre ființele umane, trăitoare pe acest pământ, care au împlinit cu totul și cu totul, desăvârșit, ceea ce ar trebui să definească pe fiecare om doritor de Adevăr și de Împărăția Cerului a fost, este și va fi Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. Căci nu s-a dezlipit de Fiul și Dumnezeu său Iisus Hristos, din momentul în care L-a primit pe Acesta în pântecele sale, până la mormânt și până la Înălțarea Domnului la cer.

A stat lângă El, I-a ascultat cuvintele, I-a înțeles mesajul și, prin aceasta, a dobândit, ca nimeni altul pe acest pământ partea cea bună, care nu ia de la ea – de aceea este cinstită mai mult decât heruvimii și decât serafimii. Dacă a fost o ființă umană care a înțeles mai adânc și mai bine ce înseamnă gândul lui Hristos concretizat în taina smereniei, aceasta a fost Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. Chip cu totul desăvârșit al deplinei smerenii. De fapt, Dumnezeul Cel Adevărat, smerenia întruchipată, nu s-ar fi putut întrupa decât în cea mai smerită ființă, în Sfânta Fecioară Maria.

De aceea, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, chip al smereniei și al alipirii desăvârșite de Hristos este calea pe care creștinul din Biserică este chemat s-o urmeze. De aceea Biserica o cinstește atât de mult și de adânc pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, despre care un Părinte din veacul trecut, Sfântul Iustin Popovici spunea că nimic în Biserică nu se întâmplă fără Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. Și despre ea putem vorbi, spune părintele, ca despre cea de-a doua Înviere după Domnul Hristos, având o cuprindere teologică și duhovnicească atât de mare, încât ea este așezată precum chip desăvârșit al învierii noastre, al chemării noastre de a fi următori Domnului Hristos. Iar această urmare nu se poate face decât prin mijlocirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. 

(Fragment din cadrul predicii de la praznicul Adormirii Maicii Domnului, Mănăstirea Bistrița - Neamț, 15 august 2015)