Anemia: cauze și remedii

Anemia apare atunci când scade numărul globulelor roșii din sânge și se caracterizează prin pierderea apetitului, apariția amețelilor, a iritabilității și a durerilor de cap.

Cea mai des întâlnită anemie este cea care apare din cauza deficitului de fier. Fierul natural este absorbit mai uşor de organism dacă este asociat cu vitamina C naturală şi se fixează mai bine în asociere cu cuprul natural. Anemia cauzată de deficitul de fier poate apărea din cauza unor greşeli de alimentaţie (consum excesiv de zahăr rafinat şi făină albă - sărace în fier), a carenţei de vitamina C sau cupru. Anemia poate apărea și la copiii mici alimentaţi cu lapte de vacă (la nou-născuţii prematuri sau la sugarii malnutriţi, anemiile care nu cedează la tratamentul cu fier pot fi și din cauza carenţei de cupru).

Pentru a avea un aport optim al fierului, trebuie cunoscute dozele zilnice recomandate de fier, care sunt după cum urmează:

  • copii 8-15 mg/zi
  • bărbaţi 10 mg/zi
  • femei < 50 ani 15 mg/zi
  • femei > 50  ani 10 mg/zi
  • femei însărcinate 20-40 mg/zi.

În majoritatea cazurilor anemia poate fi tratată prin modificarea obiceiurilor alimentare. Astfel, următoarele alimente sunt recomandate:

  • leguminoasele - cea mai bogată sursa naturală de fier (fasole boabe uscată, făină de soia, seminţe de susan, fasole mung/lima - boabe uscate, seminţe de mac, linte, năut, soia);
  • legume (mazăre şi fasole verde, dovlecei, salată verde, morcovi, hrean, pătrunjel, spanac, brocoli, varză de Bruxelles, ștevie, sfeclă roșie, napi, tomate, usturoi, pătrunjel, frunze de păpădie, lobodă, lăptuci, ceapă, ridichi);
  • oleaginoase (seminţe de floarea soarelui, de dovleac, fistic, migdale dulci, alune de pădure, nuci, cajou, semințele de schinduf);
  • uleiuri (ulei de germeni de porumb);
  • lactate (brânză proaspătă 50% grăsimi, lapte de bivoliţă, gălbenuș de ou);
  • fructe (mere, caise, vişine, piersici, prune, stafide, coacăze negre, zmeură, căpşuni, mure, smochine uscate, curmale uscate, măsline verzi, struguri negri, castane, gutui, mure, afine, vișine, ananas, portocale, kiwi, lămâi, grape-fruit, pere);
  • drojdii (drojdia de bere uscată, drojdia alimentară);
  • cereale (mei, germeni de grâu, ovăz, hrişcă, orz, secară, porumb);
  • carne și organe (carnea de vită, ficat de porc, rinichi, inimă, ficat de vită).

Pe lângă acestea, se mai recomandă spirulina, polenul, păstura, lăptișorul de matcă și mierea de albine de brad și de mană (aceasta din urmă conține de 4 ori mai mult fier, de 2 ori mai mult cupru și de 14 ori mai mult magneziu decât cea mierea deschisă la culoare). Alături de alimentele bogate în fier, trebuiesc consumate și cele bogate în vitaminele B6, B9, B12, zinc, magneziu, cupru.

Vitamina C și cuprul favorizează absorbția fierului în intestin. Între alimentele bogate în cupru se numără și fasolea boabe, seminţele de floarea soarelui, soia boabe, nucile caju, alunele de pădure, măceşele, grâul, prunele uscate.

Drojdia de bere este utilă în tratarea anemiei, regăsindu-se 17.5mg de fier într-o 100 de g de drojdie de bere uscată și întreg complexul de vitamine B, fosfor, zinc, magneziu, potasiu. Drojdia de bere se poate consuma dizolvată în apă, asociată sau nu cu miere de albine, după preferință, consumându-se 1-2 linguri pe zi sau se poate consuma sub formă solidă, câte o boabă de mărimea unei alune, de 2-3 ori pe zi, timp de 14 zile. Datorită conținutului de vitamina B12, drojdia ajută la asimilarea corectă a mineralelor în organism, de aceea este recomandat și persoanelor sănătoase să consuma timp de 20 de zile în fiecare lună câte 2-3 linguri de fulgi de drojdie zilnic.

Cura cu germeni de grâu este, de asemenea, benefică în tratarea anemiilor, fapt datorat conținutului mare de minerale (calciu, magneziu, germaniu, fier, seleniu, crom, zinc, mangan etc.) și a faptului că sunt foarte ușor digerabile, compușii nutriționali absorbind-se astfel mai ușor. O rețetă delicioasă și ușor de făcut este următoarea: într-un blender se pune o cană cu apă călduță, 3 linguri de grâu germinat, o lingură cu miere de albine, o banană. Se mixează bine și se consumă proaspăt.

Cura cu polen este recomandată a se face 3-4 cure anual, de câte 30 de zile. Polenul se poate asocia cu lăptișorul de matcă, combinația având p acțiune eritroproteică, adică formează elementele figurate ale sângelui (eritrocite, trimbocite, leucocite). Pentru mai multe detalii despre cura cu polen, aici.

Pulberea din semințe de schinduf are un efect anabolizant puternic (ajută la creșterea forței și a masei musculare), stimulează procesele de regenerare din organism, sunt un puternic stimulent neuromuscular, măresc capacitatea de efort, reglează asimilația nutrienților și pot fi folosite în subponderalitate, deficiențe de asimilație, diferite forme de anemie, atrofie musculară, convalescență, anorexie. Se consumă câte o linguriță de pulbere de 4-5 ori pe zi.

Anemia răspunde bine și la cura cu orz verde. Puteți găsi cura aici.

Cătina este un foarte bun tonifiant general pentru organism, fiind recomandat în avitaminoze și anemii. Se consumă sucul proaspăt, bându-se 1-2 pahare pe zi (se pune în pahar % suc cătină și restul se completează cu apă de izvor) sau pulberea de cătină, câte o linguriță rasă de 3-4 ori pe zi, în cure de câte o lună.

*Materialele de pe acest site au caracter informativ. Înainte a de începe orice fel de tratament naturist trebuie să faceți un test de alergie la tipurile respective de produse. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră, înainte de a începe o cură sau un tratament naturist.

Citește alte articole despre: tratament, alimentație, anemie, cură, fier, magneziu, orz

De la același autor

Ultimele din categorie