Sfintele Paşti în cultul ortodox
Toţi câţi cred în Învierea Domnului nostru Iisus Hristos sunt luminaţi de Domnul Hristos Însuşi, de Domnul Hristos Cel Înviat. Să ne amintim de bunătatea lui Dumnezeu care-l primeşte pe cel de pe urmă ca pe cel dintâi, care-i primeşte, de fapt, pe toţi cei care vor să fie cu Dânsul, după ce-i îndeamnă să se îndulcească de ospăţul credinţei.
A apărut cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan şi în colaborare cu Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi Români, filiala Iaşi. la Editura Doxologia cel de-al treilea volum în Colecţia Liman duhovnicesc. Este vorba de transcrierea adaptată pentru tipar a conferinţei susţinută în 1997 de Părintele Teofil Părăian intitulată Sfintele Paşti în cultul ortodox.
Aflăm de aici că Evanghelia este izvor de bucurie şi de nădejde. Trăirea creştină trebuie să fie o trăire de bucurie. Temeiurile bucuriei noastre le avem în credinţa noastră , în rânduielile Bisericii noastre, în sărbătorile noastre, în slujbele Bisericii noastre. Mereu suntem chemaţi la bucurie, nu numai prin îndemnurile pe care le auzim citindu-se la Sfânta Evanghelie sau pe care le citim noi din Sfânta Evanghelie, ci şi prin rânduielile de slujbă, prin sărbătorile rânduite de Biserica noastră. Se creează o atmosferă de bucurie, iar bucuria cea mai înaltă este cea de la Paşti. Noi ştim ce ne aşteaptă de Paşti, ştim cum se sărbătoresc Paştile, ştim cum se exprimă bucuria de la Paşti, ştim cum sunt slujbele de la Paşti. Le aşteptăm pentru că le-am mai trăit. Toate aceste slujbe, toate aceste stihiri de laudă, creează în sufletul nostru un temei de bucurie, creează în jurul nostru, împreună cu noi şi prin noi, o atmosferă de bucurie, pentru că Sfânta Înviere a Mântuitorului nostru Iisus Hristos este mai presus de lume.
Toţi câţi cred în Învierea Domnului nostru Iisus Hristos sunt luminaţi de Domnul Hristos Însuşi, de Domnul Hristos Cel Înviat. Li s-a dat o certitudine lăuntrică despre Înviere printr-o putere mai presus de fire. Toate aceste lucruri noi le pomenim la Paşti şi în legătură cu Paştile, dar nu numai atunci, ci şi în duminicile de peste an, când ne aducem aminte de înviere şi stăm în faţa Domnului Celui Înviat. Vedem Învierea Domnului Hristos, ne aducem aminte de crucea Lui, ca simbol al pătimirii, ca simbol al Jertfei, ca simbol al iubirii, ca realitate a iubirii Mântuitorului, ca realitate a biruinţei prin Înviere.
Să ne amintim de bunătatea lui Dumnezeu care-l primeşte pe cel de pe urmă ca pe cel dintâi, care-i primeşte, de fapt, pe toţi cei care vor să fie cu Dânsul, după ce-i îndeamnă să se îndulcească de ospăţul credinţei, să se hrănească – bineînţeles, spiritual – din viţelul care este mult.
Sunt luate în vedere patru lucruri de care se teme omul: sărăcia, păcatul, moartea, iadul. Iadul nu mai are putere, moartea trebuie înţeleasă altfel, moartea este ceva de care ne scapă Domnul Hristos, iadul s-a surpat şi toate acestea sunt dătătoare de bucurie.
Vă invit la lectură cu luare aminte la uriaşii care merg înaintea a tot păcatul: neştiinţa, uitarea, nepăsarea.
Cartea Sfintele Paşti în cultul ortodox, autor Teofil Părăian, poate fi cumpărată de la magazinul online Doxologia, de la librăriile Doxologia, precum şi de la celelalte librării din Iaşi şi din ţară.
O carte despre „Noul Adam” pe Cruce
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro