Obiecte de cult din metal așezate în Altar

Unele dintre vechile anafornițe din metal, folosite în bisericile românești, asemenea celor din timpul Sfântului Constantin Brâncoveanu, reprezintă opere ale artei prelucrării metalelor la noi.

Unele dintre obiectele de cult necesare la serviciul divin, având o confecționare metalică și pe care le găsim în Sfântul Altar, ar putea fi următoarele:

1. Cutia de metal în care se păstrează vasul sau sticluța cu Sfântul Mir, numită în unele părți mirniță. Uneori această cutie are două despărțituri, într-una păstrându-se vasul cu Sfântul Mir necesar la Taina Mirungerii, iar în cealaltă sticluța cu untdelemn sfințit, necesar pentru Botez și pentru diferite ungeri rituale. Pentru cinstea pe care trebuie să o dăm Sfântului Mir, se cuvine ca vasul în care se păstrează să stea pe Sfânta Masă, ca și chivotul.

2. Vasul pentru căldură, adică pentru apa caldă binecuvântată care se toarnă în Sfântul Potir înainte de împărtășire, numit și tiplotă, are forma unei mici căni ori a unui ibricel din metal.

3. Tava (talgerul) pe care se pune anafura (pâinea binecuvântată) care se împarte credincioșilor la sfârșitul Liturghiei, numită anaforniță, poate fi din lemn sau din metal. Unele dintre vechile anafornițe din metal, folosite în bisericile românești, asemenea celor din timpul Sfântului Constantin Brâncoveanu, reprezintă opere ale artei prelucrării metalelor la noi.  

4. Cununile sau cununiile sunt obiecte din metal, ce se păstrează în Sfântul Altar, în formă de cununi împărătești (diademe), cu care se încununează capetele mirilor la Taina Cununiei. Ele sunt de origine mai nouă, înlocuind cununile de lauri, merișor sau de flori, care se puneau odinioară pe capetele mirilor.

 5. Un alt obiect de cult metalic ce s-ar cere a fi păstrat în Sfântul Altar este căldărușa pentru aghiasmă în care se pune apa sfințită cu care preotul stropește casele credincioșilor la Bobotează. Are forma unei căldări mici de aramă sau de argint, cu toarte sau mâner. Asemenea vase, de diverse forme și mărimi, se folosesc, în general, la sfințirea apei mari de la Bobotează. După unii, ele simbolizează apa Iordanului, sfințită prin Botezul Mântuitorului.

(Preot Prof. Univ. Dr. Ene Braniște, Liturgica generală, vol. II, Editura Basilica, București, 2015, pp. 295-297)

De la același autor

Ultimele din categorie