Mănăstirea Samtavro – Mănăstirea Sfintei Nina

 

Mănăstirea Samtavro, situată în localitatea Mtskheta din Georgia, este direct legată de activitatea Sfintei Nina, luminătoarea Georgiei.

Catedrala Samtavro se află în centrul mănăstirii de maici înfiinţate aici în secolul al XIX-lea, mai înainte de aceasta fiind reședință a arhiepiscopului de Kartli. Conform legendei, aici a existat marele rug de mure – adăpostul și locuința Sfintei Nina, de la sosirea sa din Capadocia în capitala regatului de Kartli. Un mic paraclis a fost ridicat pe locul unde rugul a înflorit. Este o construcție destul de simplă, având cupolă dreptunghiulară și absidă la vest. Catedrala din piatră brută a suferit numeroase reconstituiri (interiorul este împodobit cu o frescă din secolul XIX, cu mai multe scene din viaţa Sfintei Nina).

A trasa istoria mănăstirii este sarcină destul de complicată pentru ziua de astăzi. Probabil cele mai vechi straturi ale catedralei ar putea fi datate chiar din secolul al IV-lea.

Catedrala închinată lui Hristos Mântuitorul, construită în prima jumătate a secolului al XVI-lea, este construcția principală a Mănăstirii Samtavro, deși, fără îndoială, mai devreme a inclus mai multe secțiuni ale clădirii. Chiar și ruinele unei basilici creștine s-au găsit sub fundaţia sa. Potrivit tradiţiei, prima familie conducătoare creștină a Regatului Kartli – regele canonizat Mirian și soția sa, regina Nana – este înmormântată aici. Această structură în formă de cruce încadrată cu o pereche de coloane ce susţin bolta poate fi considerată ca primă încercare a acestui tip de arhitectură „canonică” ce a marcat întreaga istorie a arhitecturii bisericii georgiene.

Două paraclise sunt anexate la nord și la sud de catedrală, dintre care primul este mai vechi și celălalt este contemporan cu clădirea principală. În partea de vest există un pridvor deschis. Deși fațada de est a clădirii, împodobită cu mai multe nișe triunghiulare și arcade, este comună pentru prima parte a secolului al XI-lea, fațada sudică și cea nordică au un decor nemaiîntâlnit. În ambele cazuri, motivul principal este reprezentat de tri-arcade. Braţul sudic este „animat”, prin plasticitatea de nișe mici, formate din gama de pietre de faţadă tăiate oblic, creând reflexii multicolore de lumină și umbră. În ceea ce privește braţul nordic, expresivitatea se realizează prin amestecul de linii florale şi ornamentale.

Aceste compoziții absolut originale arată în mod clar talentul deosebit al arhitectului sculptor. Mai multe alte secțiuni ale clădirii arată aceleași tendințe spre podoabă, de exemplu: decorul de arcade al pridvorului de sud și chiar în interiorul clădirii, precum și în forma ferestrelor din partea internă. Un iconostas de piatră din secolul al XV-lea, bogat împodobit cu sculpturi, se păstrează într-o stare bună. Mai multe fragmente din pictura murală din secolul al XVII-lea sunt păstrate la fel de bine.

Vizitând astăzi Samtavro, este imposibil să nu observi un du-te-vino necontenit la mormântul şi moaştele Sfântului Gavriil Urghebadze (2 noiembrie), un mare ascet contemporan. Noi şi noi grupuri de oameni se apropie, îşi scot cruciuliţele de la piept şi le pun pe mormântul plin de flori, astfel primesc binecuvântare de la cel care odihneşte aici.

De la același autor

Ultimele din categorie