„Cea mai frumoasă icoană a Maicii Domnului «Hodighitria» se află la Mănăstirea Neamț”

Iconografie

„Cea mai frumoasă icoană a Maicii Domnului «Hodighitria» se află la Mănăstirea Neamț”

    • Icoana Maicii Domnului de la Mănăstirea Neamț
      „Cea mai frumoasă icoană a Maicii Domnului «Hodighitria» se află la Mănăstirea Neamț” / Foto: Oana Nechifor

      „Cea mai frumoasă icoană a Maicii Domnului «Hodighitria» se află la Mănăstirea Neamț” / Foto: Oana Nechifor

În opinia părintelui Luca, starețul Mănăstirii Bistrița, icoana Maicii Domnului de la Mănăstirea Neamț „Hodighitria”, care se traduce „Îndrumătoarea”, rămâne cea mai frumoasă icoană bizantină din câte s-au păstrat și din câte se cunosc, deoarece dogma este transpusă cu ajutorul culorilor în chipul cel mai minunat. „Vedeți, cu mâna dreaptă îi îndrumă pe toți închinătorii spre Cel care este Calea, Adevărul și Viața – Iisus, pe Care-L ține pe brațul stâng”.

Îndemnat de profesorul său, acad. dr. Emilian Popescu, starețul Mănăstirii Bistrița, părintele Luca a scris o carte născută din sâmburele unui talant: Icoana bizantină a Maicii Domnului de la Mănăstirea Neamț. Considerații istorice, artistice și teologice, apărută la Editura Doxologia din Iași, în 2010. E vorba de o minunată carte-album despre Maica Domnului, așa cum au reflectat-o arta și tradiția bizantină în contextul istoric și cultural al vremii, dar și în evlavia ortodoxă.

În opinia părintelui Luca, icoana Maicii Domnului de la Mănăstirea Neamț Hodighitria, care se traduce Îndrumătoarea, rămâne cea mai frumoasă icoană bizantină din câte s-au păstrat și din câte se cunosc, deoarece dogma este transpusă cu ajutorul culorilor în chipul cel mai minunat. „Vedeți, cu mâna dreaptă îi îndrumă pe toți închinătorii spre Cel care este Calea, Adevărul și Viața – Iisus, pe Care-l ține pe brațul stâng”.

Pictorul a realizat icoana călăuzit de Sfântul Grigorie Palama

„După ce am citit Omilia despre Preasfânta Născătoare de Dumnezeu a Sfântului Grigorie Palama, am crezut că sfântul și-a scris textul privind la această icoană. Dar cercetând mai în amănunt, mi-am dat seama că a fost tocmai invers. În concluzia cărții pe care am scris-o am lansat această ipoteză, potrivit căreia pictorul a pictat icoana așa cum Sfântul Grigorie Palama i-a spus s-o picteze”, afirmă părintele Luca.

Iată și contextul istoric: din anul 1343 până în anul 1347, Sfântul Grigorie Palama a fost închis în Constantinopol, la Mănăstirea Manganelor. Aici a avut ocazia să transmită această învățătură a sa despre Preasfânta Născătoare de Dumnezeu unui pictor, s-o picteze. În acel an – 1347 – la conducerea Imperiului Bizantin a venit Constantin al VI-lea Cantacuzino, cel care va accepta isihasmul ca pe un curent imperial asumat. În frunte cu împăratul, toți ziceau rugăciunea Doamne Iisuse și făceau isihie. Se poate vorbi, așadar, și de o isihie laică, și de o isihie monahală și chiar Sfântul Grigorie Palama a scris în acest sens.