Colo sus pe lângă lună
Conform studiilor istorice și antropologice, cele mai vechi colinde sunt acelea care au refrenul „Lerui Doamne”, „Alilerui Doamne” sau „Corinde-ne Doamne”, forme arhaice ale ebraicului „Aliluia” – „Slavă Ție Doamne”.
Inspirate din trăirea autentică a țăranului român încercat de munca gospodăriei, colindele românești au avut în centru lor preocupările ancestrale ale acestuia. De fapt, colindele reprezintă cântecul nostru strămoșesc, una dintre cele mai vechi forme de manifestare ale folclorului religios românesc. Ele s-au născut o dată cu poporul și cu răspândirea creștinismului pe teritoriul țării noastre. Conform studiilor istorice și antropologice, cele mai vechi colinde sunt acelea care au refrenul „Lerui Doamne”, „Alilerui Doamne” sau „Corinde-ne Doamne”, forme arhaice ale ebraicului „Aliluia” – „Slavă Ție Doamne”.
Colo sus pe lângă lună,
Corinde-ne, Doamne
Este un scaun de hodină.
Corinde-ne, Doamne
Iar pe scaun, cine șade?
Corinde-ne, Doamne
Șade, șade Maica Sfântă
Corinde-ne, Doamne
Cu-n Fiuț frumos în brațe.
Corinde-ne, Doamne
Fiul plânge, Maica-i zice:
Corinde-ne, Doamne
- Taci Fiule, taci dragule,
Corinde-ne, Doamne
Ca Ție mama Ți-a dare
Corinde-ne, Doamne
Două mere, două pere
Corinde-ne, Doamne
Și Ti-i juca-n Rai cu ele
Corinde-ne, Doamne!
Dincolo de prezența arhaicului „Corindă-ne Doamne”, care atestă vechimea și stadiul limbii române în cele mai vechi timpuri, colindul ne dezvăluie concepția strămoșilor despre Dumnezeu. „Acolo sus pe lângă lună” nu se referă la altceva decât la Împărăția lui Dumnezeu. „Pe lângă lună”, adică în cer, se află „un scaun de odihnă” – Tronul dumnezeirii. Mântuitorul se naște din Sfânta Fecioară, dar nu se desprinde din sânul Sfintei Treimi. El rămâne cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, deși primește trup și se face om, asemenea nouă. De unde ne dăm seama că Pruncul Sfânt este întru totul om? Este simplu. Colindul ne dezvăluie: Maica Domnului îi dăruiește „două mere, două pere” – fructe din lumea oamenilor. Mai mult, Fiul lui Dumnezeu „se joacă cu ele”, arătând că Dumnezeu născut în iesle a fost întru totul asemenea nouă, afară de păcat, așa cum mărturisește dogma creștină.