Copiii se poartă mai bine când se simt legați afectiv de noi (I)
Trebuie să acordăm prioritate restabilirii legăturii afective cu copiii noştri în fiecare zi şi să-i învăţăm cum să caute afecţiunea în diferite moduri constructive, fie prin ce spun, fie rugându-ne să vorbim cu ei, rugându-ne să petrecem timp împreună sau să le oferim o îmbrăţişare şi învăţând cum să spună când poate au ceva pe suflet.
Pentru că legătura afectivă stă în centrul existenţei noastre ca persoane, a stabili legături afective cu cei mici și a-i învăţa modalităţi adecvate de a stabili legături afective este esenţial pentru rolul de părinte.
Fiii mei caută să simtă legătura afectivă aşa cum o fac băieţii de grădiniţă. Se împing în mine, sar pe mine, se caţără pe mine, indiferent dacă tocmai discut la telefon ceva important, dacă iau masa sau mă rad. Ei încă mai învaţă cum să-mi ceara voie să se izbească de mine sau să se urce pe mine.
Am învăţat că în primele 30 de minute cum ajung acasă seara, fiecare dintre copiii mei caută să se încredinţeze de legătura noastră afectivă. Greu este că toţi caută acest lucru în acelaşi timp. Am învăţat să nu mă schimb de hainele de la serviciu până nu i-am arătat afecţiune fiecăruia în parte.
Cel mai mic dintre băieţi, Alexios, când nu avea nici doi ani, voia să fie luat în braţe din clipa în care intram pe uşă şi se supăra mereu dacă îl lăsam jos. Răspunsul meu la aşteptările lor era să vorbesc cu fiecare dintre copii în timp ce îl ţineam pe el în braţe. Când trebuia totuşi să îl las jos pe Alexios ca să îmi schimb hainele, îi zâmbeam, nu-mi luam ochii de la el şi îi cântam tot timpul cât îmi schimbam hainele de la lucru. Dacă le tăiam elanul sau întrerupeam aceste momente pentru că voiam puţină linişte după o zi lungă, urmau întotdeauna comportamente nedorite. Acum ajung să mă relaxez şi mă liniştesc după ce le respect dorinţa de a împărtăşi un moment de afecţiune.
Cel mai eficient mod de a te ocupa de nevoia de afecţiune a copilului tău şi de a-I învăţa modalităţi constructive de a stabili raporturi emoţional-afective este să îi arătaţi afecţiune atunci când se poartă frumos. Întreţinerea legăturii afective cu copiii este modul în care noi lucrăm la obiectivele noastre pe termen lung. Această legătură afectivă este cheia transmiterii valorilor şi virtuţilor către copiii noştri. Copiii vor imita comportamentul şi manierismele noastre şi, cu cât se simt mai legaţi afectiv de noi, cu atât vor adopta într-o măsură mai mare valorile noastre. Vor învăţa cum să stabilească legături afective cu alţii şi cu lumea din jur prin felul în care au o legătură afectivă cu noi. A învăţa cum să-ţi creşti copiii constă în a învăţa cum să menţii mereu o legătură afectivă cu copiii tăi, în timp ce ne facem treburile de dimineaţa până seara.
Copiii se poartă mai bine când se simt legaţi afectiv de noi. Cum se face că „ne cer atenţie” copiii noştri tocmai când suntem mai ocupaţi, înainte să vină musafirii sau când suntem pe punctul de a ieşi din casă? Fiindcă în acele momente ei simt că pierd legătura afectivă cu noi. Legătura strânsă dintre noi şi copii creează cadrul necesar stabilirii limitelor pentru comportamentul lor şi cele mai bune răspunsuri la un comportament nedorit ne permit să simţim că suntem legaţi afectiv de copii chiar când stabilim limitele sau dăm curs urmărilor negative ce decurg din comportamentul lor nedorit. (...)
Trebuie să acordăm prioritate restabilirii legăturii afective cu copiii noştri în fiecare zi şi să-i învăţăm cum să caute afecţiunea în diferite moduri constructive, fie prin ce spun, fie rugându-ne să vorbim cu ei, rugându-ne să petrecem timp împreună sau să le oferim o îmbrăţişare şi învăţând cum să spună când poate au ceva pe suflet. Cu cât suntem mai atenţi Ia exprimarea legăturii afective cu copiii noştri de-a lungul unei zile, în special când ei iau decizii bune sau fac ceva bine, cu atât îi încurajăm să se poarte bine.
(Philip Mamalakis, Principii ortodoxe de creștere a copiilor: educarea lor pentru Împărăția lui Dumnezeu, Editura Sophia, București, 2017, pp. 77-79)
Îți mai recomandăm și: Copiii caută să ne câştige afecţiunea, nu doar să ne atragă atenţia
Să încurajăm copiii să acorde mai multă importanță lecturii și învățării
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro