Cum a putut Preasfânta Fecioară să-L nască pe Fiul fără tată?
O asemenea întrebare nu se arată îndeobște în sufletul celui care poate cât de puțin să își închipuie cu frică măreția puterii lui Dumnezeu. Cel care prin Cuvântul Atotputernic a făcut lumea, această minunată lume cu stele și întinderi necuprinse, fără ajutorul nimănui, cu adevărat putea să facă a se zămisli prunc în pântecele Fecioarei fără ajutorul nimănui.
Vă chinuie întrebarea: „Cum a putut Preasfânta Fecioară să-L nască pe Fiul fără tată?”.
Asta nu s-a întâmplat nicidecum prin puterea ei, ci prin puterea Celui atotputernic. Așadar, rămâne să vă puneți întrebarea: „Cum a putut Dumnezeu, Cel atotputernic, să pricinuiască această naștere minunată?”. La această întrebare, contradictorie în sine, răspunsul vine de la sine îndată ce ați spus „Dumnezeu, Cel atotputernic”.
O asemenea întrebare nu se arată îndeobște în sufletul celui care poate cât de puțin să își închipuie cu frică măreția puterii lui Dumnezeu. Cel care prin Cuvântul Atotputernic a făcut lumea, această minunată lume cu stele și întinderi necuprinse, fără ajutorul nimănui, cu adevărat putea să facă a se zămisli prunc în pântecele Fecioarei fără ajutorul nimănui. Oare nu după gândul și după voia lui Dumnezeu se nasc și pruncii care se nasc după fireasca rânduială? În orice naștere este ceva mai presus de fire.
Când bătrânei Sara i s-a vestit că va zămisli, a râs neîncrezătoare, fiindcă îi încetase ceea ce se întâmplă la femei. Și Sfânta Fecioară, și Botezătorul au fost născuți din părinți fără copii și foarte bătrâni. Au nu este cu putință la Dumnezeu tot cuvântul? Biblia ne învață limpede că atât rodirea cât și nerodirea depind nu atât de voia bărbaților, cât de voia lui Dumnezeu. Chiar și dobitoacele se înmulțesc potrivit voii lui Dumnezeu, precum se vede din Biblie. Și boii, și oile, și caprele depind de Dumnezeu, precum citim în minunata istorisire despre lacov și Laban și turma lor (Facerea 30, 31).
În toate lucrările naturii e strâns amestecată și o putere, și o voie duhovnicească, supranaturală. Dacă Dumnezeu ar lăsa natura să producă ce vrea și cât vrea ea, ar domni haosul și iraționalitatea. Orice naștere este plină de taină cerească. Iar ceea ce vi se pare dumneavoastră, și anume că nașterea lui Hristos din Preacurata este o taină de o mărime unică, asta e fiindcă Hristos întreg este în Sine o taină de o mărime unică. Lucrul acesta l-a simțit și însăși Maica lui Dumnezeu, drept care l-a și întrebat pe arhanghelul Gavriil: Cum va fi aceasta, de vreme ce de bărbat nu știu? La care Vestitorul dumnezeiesc i-a răspuns – vă răspunde și dumneavoastră – prin cuvintele: La Dumnezeu niciun cuvânt nu este cu neputință. Pacea lui Dumnezeu să fie cu dumneavoastră.
(Sfântul Nicolae Velimirovici, Răspunsuri la întrebări ale lumii de astăzi vol. 2, Editura Sophia, București, 2008, pp. 116-117)
Maica Domnului, vasul care a purtat Mirul Cel nedeșertat
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro