Putem trăi în mănăstire și în lume ca în pragul Raiului

Cuvinte duhovnicești

Putem trăi în mănăstire și în lume ca în pragul Raiului

    • Putem trăi în mănăstire și în lume ca în pragul Raiului
      Putem trăi în mănăstire și în lume ca în pragul Raiului

      Putem trăi în mănăstire și în lume ca în pragul Raiului

Dacă eşti un om care face Raiul, atunci Raiul e acolo unde eşti tu. Mie îmi place să spun că mănăstirea e tinda Raiului. Oamenii îşi pot face din căminul lor o tindă a Raiului, o casă a lui Dumnezeu, o poartă a Cerului. Se îmbină Cerul cu Pământul acolo unde este omul cel credincios.

Este o informaţie foarte, foarte preţioasă, pentru noi să ştim că cel dintâi moştenitor al Raiului a fost un tâlhar, un tâlhar pocăit, un tâlhar schimbat, un tâlhar care nu mai era tâlhar, dar care a fost totuşi tâlhar, şi pe care Domnul Hristos l-a primit ca cel dintâi moştenitor al Raiului, pentru că l-a schimbat şi l-a făcut vrednic de Rai.

Şi este important să ştim că cea dintâi căreia i s-a arătat Domnul Hristos după Înviere, a fost o femeie, Maria Magdalena, despre care spune Sfântul Evanghelist Marcu, fără să se sfiască, că Domnul Hristos scosese din ea şapte draci. Raiul este un fel de generalizare a Taborului.

La noi la mănăstire, era un părinte, Dumnezeu să-l odihnească, Părintele Serafim îl chema. Şi zicea: 

- Măi frate, aici poate să fie Raiul pe Pământ!

Şi eu ziceam:

- Da părinte, dar cu alţi oameni.

Adică Raiul e o realitate pe care o face omul de Rai. Dacă eşti un om care face Raiul, atunci Raiul e acolo unde eşti tu. Mie îmi place să spun că mănăstirea e tinda Raiului, că mănăstirea e poarta Cerului, că mănăstirea e casa lui Dumnezeu şi locul împlinirilor.

Şi zic totdeauna: să ştiţi că dacă nu e locul împlinirilor, adică dacă nu te împlineşti în mănăstire prin Dumnezeu, şi-ţi mai trebuie lucruri din lumea asta ca să te împlineşti, deci dacă nu-i locul împlinirilor, nu-i nici tinda Raiului, nu-i nici casa lui Dumnezeu, nu-i nici poarta Cerului.

Dar tot aşa, oamenii îşi pot face din căminul lor o tindă a Raiului, o casă a lui Dumnezeu, o poartă a Cerului. Se îmbină Cerul cu Pământul acolo unde este omul cel credincios.

Cerul este o realitate care se răspândeşte, nu e un loc, un spaţiu anume.

(Arhimandrit Teofil Părăian, Veniţi de luaţi bucurie, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2001, pp. 118-119)