Dialoguri la Athos (12) - Ce sunt patimile şi care este cea mai mare dintre ele?
Orice gândire şi lucrare a iraţionalului este şi se numeşte patimă, deoarece nu se lucrează prin legile raţionalului sau ale „întrebuinţării” drepte, ci prin pornirile împotriva firii, în care se află calitatea dobitocească şi demonizarea.
De la începutul facerii sale, omul, după chipul lui Dumnezeu fiind zidit, nu primea în gândirea şi în viaţa lui iraţionalul. Gândurile şi mişcările sale erau drepte, întrucât erau luminate de harul dumnezeiesc. După ce a fost înşelat, şi a tăiat relaţia sa cu Prima Cauza a desăvârşirii, personalitatea sa s-a zdrobit imediat şi „simplul” iniţial i-a urmat „compusul”. În acest chip iraţionalul a fost aşezat în locul raţionalului. Din acel moment toate puterile persoanei omeneşti s-au pervertit sub siluirea iraţionalului şi au creat patimile. Gândurile şi acţiunile nu se mai mişcau pe fundamentul dreptei „întrebuinţări”, ci pe baza obişnuinţei rele şi în acord cu patima vicleană, care stăpâneşte asupra omului.
Orice gândire şi lucrare a iraţionalului este şi se numeşte patimă, deoarece nu se lucrează prin legile raţionalului sau ale „întrebuinţării” drepte, ci prin pornirile împotriva firii, în care se află calitatea dobitocească şi demonizarea.
Începutul patimii se află în întrebuinţarea iraţională a înţelesurilor lucrurilor, care aduce cu sine drept lucrare reaua întrebuinţare a lucrurilor. Acesta este iraţionalul „după lucrare”, care reprezintă pervertirea realizată practic, pe care nu numai dreptatea dumnezeiască o condamnă, ci şi cea omenească. De aceea există tribunale şi închisori.
Cei trei uriaşi ai patimilor, aşa cum îi numesc Sfinţii Părinţi, sunt iubirea de plăcere, iubirea de arginţi şi iubirea de slavă. Dacă aceştia stăpânesc peste suflet, nasc alţi trei tirani corespunzători primilor: lenea (nepăsarea), uitarea şi neştiinţa, care zdrobesc puterile sufleteşti şi mintea. Cel care doreşte o descriere mai amănunţită a legii pervertirii sufletului să studieze lucrările noastre: Asceza, maica sfinţeniei şi Cateheze Vatopedine.
(Gheronda Iosif Vatopedinul, Dialoguri la Athos, traducere din limba greacă şi note de Nicuşor Deciu, Editura Doxologia, Iaşi, 2012, pp. 32-33)
Dialoguri la Athos (1) - De ce a zidit Dumnezeu lumea şi pe om?
Dialoguri la Athos (2) - Cum trăia omul în Rai?
Dialoguri la Athos (3) - Care a fost cauza căderii omului?
Dialoguri la Athos (4) - De ce s-a dat prima poruncă protopărinţilor?
Dialoguri la Athos (5) - De ce Dumnezeu, de vreme ce a cunoscut căderea lui Adam, nu a împiedicat-o?
Dialoguri la Athos (6) - Ce este păcatul strămoşesc şi care sunt urmările lui?
Dialoguri la Athos (7) - Care sunt însuşirile specifice şi puterile sufletului omenesc?
Dialoguri la Athos (8) - Ce este vederea duhovnicească a lui Dumnezeu?
Dialoguri la Athos (9) - Cine este diavolul şi cum lucrează?
Dialoguri la Athos (10) - Ce este dreptatea dumnezeiască şi cum se aplică aceasta?
Dialoguri la Athos (11) - Ce este Pronia dumnezeiască şi cum „se manifestă” în viaţa noastră?