Răspunsul nostru la chemarea Domnului
Întreaga Evanghelie este o invitație pe care Hristos o face neamului omenesc și, totodată, o lămurire a felului în care noi putem răspunde acestei invitații.
Esențială mi se pare pentru viața în Biserică, pentru viața duhovnicească, legătura de început pe care fiecare dintre noi trebuie să o aibă cu Dumnezeu. Dumnezeu a venit pe pământ să facă un Legământ cu neamul omenesc, un Nou Legământ, un Legământ al harului, un Legământ pecetluit prin scump sângele Său. Ne invită pe toți să răspundem chemării Lui: „Veniți la Mine, toți cei osteniți și împovărați, și Eu vă voi da odihnă!”. Întreaga Evanghelie este o invitație pe care Hristos o face neamului omenesc și, totodată, o lămurire a felului în care noi putem răspunde acestei invitații.
Care este începutul intrării noastre în Biserică? Începutul este pocăința. Acestea sunt primele cuvinte cu care Și-a început Hristos predica, aceasta este prima chemare a Sfântului Proroc și Înaintemergător Ioan: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția Cerurilor!”.
Pocăința este un proces foarte complex, care cuprinde și marchează întreaga noastră viață. Pocăința nu este un act, pocăința este o mișcare neîntreruptă, o smucire a inimii din mlaștina păcatului și a indiferenței, pentru a se îndrepta către Dumnezeu, către Ziditorul său.
Așadar, a răspunde chemării lui Hristos, a fi atins de cuvintele Lui sfinte înseamnă a tresări din amorțeala de care suntem cuprinși cu toții pentru a înțelege că suntem bolnavi, că suntem muritori, nu suntem ceea ce am putea și ar trebui să fim. Înseamnă să înțelegem că toate sunt deșertăciune – nu pentru că nu ar fi frumoase, nu pentru că nu ar fi adânci și cuprinzătoare, ci pentru că, așa cum le vedem noi și cum le trăim în această viață pământească, ele nu pot rămâne veșnice, ele vor dispărea. Și, din această cauză, înțeleptul Solomon le numește deșertăciune. Deșertăciune nu sunt doar bogățiile materiale, deșertăciune nu este doar slava lumii, ci deșertăciune sunt toate gândurile și aspirațiile noastre cele mai de taină, toate îndrăgostirile noastre, toate uimirile noastre omenești, pentru că ele, într-o bună zi, dispar.
Așadar, aici este începutul pocăinței, în această tresărire, că, iată, toate sunt deșertăciune dacă nu ne vom îndrepta către Ziditorul nostru.
(Ieromonahul Savatie Baștovoi, Singuri în fața libertății, Editura Cathisma, București, 2009, pp. 20-22)
Maica Domnului, însăși Sfântă a sfinților
Maica Domnului – smerenia care a încăput dumnezeirea
Citește despre:Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro