Sfânta Olga și începutul creștinării poporului rus
Lumina Învierii și harului Sfântului Duh au pătruns și în inima împărătesei Olga. Documentele vremii arată că Sfânta Olga a fost invitată la Constantinopol, acolo unde a cunoscut armonia dintre muzică, icoană și Liturghie, în marea catedrală a Sfintei Sofia. Nu se cunoaște cu exactitate cât a stat în capitala Imperiului, dar cronica kieveană arată că Olga a primit Taina Sfântului Botez în anul 957 și, implicit, numele Sfintei Împărătese Elena.
Cel mai numeros popor creștin ortodox, organizat astăzi din punct de vedere administrativ în cadrul Bisericii Ortodoxe Ruse, își are începutul în eforturile unei femei creștine, care a rămas peste veacuri drept „luminătoarea poporului rus”. Olga, pomenită ca sfântă în calendarul ortodox în ziua de 11 iulie, a fost – așa cum menționează un important izvor istoric – descendentă a unei familii domnitoare, cu origini varego-ruse. Soție a cneazului Igor, fiul prințului din Novgorod, Olga era implicată în treburile administrative ale statului de la Nipru. Din acestă calitate, ea a cunoscut delegația Imperiului Bizantin, cu care a stabilit relații comerciale în jurul anului 903. Așa explică istoricii faptul că, după moartea soțului, Olga a permis venirea în orașele Rusiei Kievene a misionarilor bizantini, care au vestit poporului Evanghelia Mântuitorului Iisus Hristos.
Lumina Învierii și harului Sfântului Duh au pătruns și în inima împărătesei Olga. Documentele vremii arată că Sfânta Olga a fost invitată la Constantinopol, acolo unde a cunoscut armonia dintre muzică, icoană și Liturghie, în marea catedrală a Sfintei Sofia. Nu se cunoaște cu exactitate cât a stat în capitala Imperiului, dar cronica kieveană arată că Olga a primit Taina Sfântului Botez în anul 957 și, implicit, numele Sfintei Împărătese Elena.
Întoarsă în patria natală, „a început să propovaduiască dreapta credință în rândul supușilor săi, a ridicat locaşuri de slujire, printre care și Catedrala Sfânta Sofia din Kiev, unde se află până astăzi o particică din lemnul Sfintei Cruci, daruită de patriarhul Teofilact sfintei împăratese”.
Schitul Vovidenia, file de istorie (I)
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro