Criza omului „de la Adam și Eva” încoace
Atât în încălcarea arbitrară a tradiției Părinților, care are în vedere o dietă rațională și ordonată, cât și în îmbuibarea destrăbălată, omul se rupe de Dumnezeu și de aproapele său, fie din mândrie și vanitate, fie prin zgârcenie, griji materiale etc.
Într-o paradoxală răsturnare a comportamentului său, ispita căreia omul îi cade pradă aici este aceeași care se ascunde în excesul lipsit de măsură al postirii: slava deșartă și mândria. Comune amândurora le este arbitrariul egolatru. Dacă în primul caz omul se întărește doar trupește și dintr-odată se socotește drept cine știe cine, în cazul al doilea, devenit (aproape) independent față de mâncare, el se hrănește mult mai subtil din propria sa pretinsă desăvârșire. Avvei Evagrie nu i-a scăpat felul în care aici un demon întinde mâna altui demon:
„Gândurilor slavei deșarte care se sârguiesc ca prin posomorală să facă arătat postul nostru, astfel încât, dezlegată și eliberată de gândurile lăcomiei pântecelui, mintea să fie legată și ținută de gândul slavei deșarte; lucru pe care necurații demoni se luptă să-l facă pentru ca mintea să nu poată sta în picioare și să-și înalțe privirea spre Dumnezeu ridicându-se mai presus de gânduri: «Când postiți, nu fiți posomorâți ca fățarnicii; că ei își mânjesc fețele ca să le arate oamenilor că țin post; adevăr vă grăiesc, își iau plata lor»” (Matei 6, 16).
În ispitele nebuniei/ lăcomiei pântecelui ni se descoperă astfel, în mod paradoxal, criza omului „de la Adam și Eva” încoace. Căci atât în încălcarea arbitrară a tradiției Părinților, care are în vedere o dietă rațională și ordonată, cât și în îmbuibarea destrăbălată, omul se rupe de Dumnezeu și de aproapele său, fie din mândrie și vanitate, fie prin zgârcenie, griji materiale etc. Nebunia/ lăcomia pântecelui este astfel o criză a existenței personale în forma ei originară. Dacă mândria zidește doar pe el însuși, lăcomia pântecelui înecată în griji și-a pierdut orice încredere într-un temei susținător. În fond însă și una și alta se repliază pe sinele propriu, pe acea trestie clătinată care n-a susținut pe nimeni, dar pe care toți cred că o țin în mâini ca pe o ultimă certitudine.
(Ieroschimonahul Gabriel Bunge, Gastrimargia sau nebunia pântecelui – știința și învățătura Părinților pustiei despre mâncat și postit plecând de la scrierile avvei Evagrie Ponticul, traducere pr. Ioan Moga, Editura Deisis, Sibiu, 2014, pp. 74-75)
- Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro