Mergi la spitalul sufletelor și vindecă-te

Cuvinte duhovnicești

Mergi la spitalul sufletelor și vindecă-te

    • Mergi la spitalul sufletelor și vindecă-te
      Foto: Ștefan Cojocariu

      Foto: Ștefan Cojocariu

    • Mergi la spitalul sufletelor și vindecă-te
      Foto: Oana Nechifor

      Foto: Oana Nechifor

Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, numește Biserica: spital sau casă obștească, casă de oaspeți, han, în pilda omului căzut între tâlhari, despuiat și rănit.

Precum în spital se vindecă bolnavii trupește de diferite boli, așa și în Biserică bolnavii la suflet se vindecă de felurite boli sufletești și trupești. Casa, Biserica aceasta – zice Sfântul loan Hrisostom – este spital duhovnicesc, pentru a vindeca aici rănile ce le vom lua de afară. Biserica este spitalul sufletelor. Se cade, deci, precum atunci când ne ducem în spital, după ce luăm doctoriile cele potrivite pentru răni, să ieșim; așa și în Biserică, după ce ne alimentăm cu îmbelșugare din Cuvântul lui Dumnezeu, cu cele Sfinte și cu Dumnezeieștile Taine, după sfatul duhovnicilor iscusiți, să ieșim afară (în lume) la lucrul încredințat sau la lupta cea bună. Privitor la aceasta, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, numește Biserica: spital sau casă obștească, casă de oaspeți, han, în pilda omului căzut între tâlhari, despuiat și rănit.

Omul din pilda aceasta este Adam, Eva și oricare dintre păcătoși. Ierusalimul din care s-a pogorât este înfierea, Raiul, credincioșia și viețuirea demnă de om și creștin. Ierihonul e lumea și păcatul care lesne înconjoară. Tâlharii sunt dracii. Rănile sunt patimile rele, păcatele. Samarineanul este Hristos Dumnezeu-Omul. Untdelemnul și vinul sunt milostivirea și iubirea de oameni ale lui Dumnezeu. Casa de oaspeți e Biserica; iar gazda sau îngrijitorul este Petru, Pavel, apostolii și urmașii lor: arhiereii și preoții. Cei doi dinari sunt Dumnezeiasca Scriptură a Vechiului și Noului Testament. Ce va mai cheltui e Sfânta Tradiție și orice învățătură folositoare de suflet, vindecătoare de felurite răni sufletești. Întoarcerea cu răsplătirea feluritelor învățături și osteneli depuse pentru vindecarea bolnavilor la suflete e a doua venire a lui Hristos cu răsplătirea parțială la judecata particulară și răsplătirea definitivă la Judecata universală.

(Protosinghelul Nicodim MăndițăCum să ne purtăm în Sfânta Biserică, Editura Agapis, 2005, p. 17)