Despre iconografia Bisericii noastre sau cum experiența viețuirii obștești reflectă existența trinității

Reflecții

Despre iconografia Bisericii noastre sau cum experiența viețuirii obștești reflectă existența trinității

    • Despre iconografia Bisericii noastre sau cum experiența viețuirii obștești reflectă existența trinității
      Foto: Ștefan Cojocariu

      Foto: Ștefan Cojocariu

Icoana desăvârșește Cuvântul. Mai întâi de toate, Dumnezeu creează cerul și pământul, cele văzute și cele nevăzute. În cea de a șasea zi, El îl face și îl modelează pe om după chipul și asemănarea Sa. Icoana e o dovadă a îndeplinirii profeției divine, căci prorocii și Sfinții se aseamănă cu Dumnezeu.

„Bârna transfigurată”

După luni întregi de muncă neîntreruptă – alegerea personajelor, atribuirea replicilor, întocmirea planurilor, stabilirea proporțiilor, distribuirea pe viitoarea suprafață – apare, după zile de șantier fresca atât de mult așteptată: 12 proroci și prorocițe, de o parte și de alta a Chipului Mântuitorului Hristos. Slavă Domnului! Slavă Domnului care sălășluiește între proroci și între Sfinți! O bârnă susținea tavanul și întuneca privirea – bine-cunoscuta bârnă care în ochiul nostru este mai mare decât paiul din ochiul fratelui. Această bârnă de susținere s-a învrednicit, însă, a duce mai departe mărturia profetică a tradiției biblice de la Avraam și până la Mesia.

Lucrarea Sfântului Duh

„Duhul Sfânt…  care a grăit prin proroci”, spune Crezul. În această zi a Cincizecimii, Mângâietorul a lucrat prin graiul iconografic al Bisericii. În centrul acestei bârne transfigurate se află chipul celui Atotțiitor, a Dumnezeului-Om, a Mântuitorului văzut în prealabil de către tradiția biblică. De-a dreapta și de-a stânga Sa, șase chipuri se înfățișează, cu ochii larg deschiși și ațintiți asupra celui ce este Alfa și Omega în Scriptură. Avraam, care „a fost bucuros să vadă” ziua Domnului Iisus Hristos (Ioan 8, 56), Samuel, David, strămoșul după trup al Domnului, marea prorocița judecător Debora „mamă în Israel” (Judecători 5,7), Isaia, profetul zămislirii feciorești, Ilie, nebunul după Dumnezeu, marele și prea-luminatul Moise, care l-a vazut pe Dumnezeu, Ieremia, Ana, fiica lui Fanuel, prorocița care l-a văzut pe Mesia, fiul lui Dumnezeu, la Templu, Daniel, Iona, înaintemergătorul Învierii, Iezechiel… „Bucurați- vă, toți prorocii Domnului, bucurați-vă!”.

Icoana, desăvârșirea Cuvântului

Icoana desăvârșește Cuvântul. Mai întâi de toate, Dumnezeu creează cerul și pământul, cele văzute și cele nevăzute. În cea de a șasea zi, El îl face și îl modelează pe om după chipul și asemănarea Sa. Icoana e o dovadă a îndeplinirii profeției divine, căci prorocii și Sfinții se aseamănă cu Dumnezeu. Icoana lui Hristos este perfectă: Ea întruchipează Omul perfect, Omul ce se aseamănă întru totul cu arhetipul său, Cuvântul, pecetluit în această asemănare de către Duhul cel Sfânt. În Dumnezeu-Omul, în Persoana divină lui Iisus Hristos, Dumnezeu s-a făcut cu totul asemenea Omului și Omul s-a făcut cu totul asemenea lui Dumnezeu. A munci în Biserică, prin credința și rugăciunea acesteia, în slujba imaginii Sale dogmatice și liturgice înseamnă, de fapt, a dovedi Cuvântul lui Dumnezeu ca fiind împlinit în Scriptură.

Obștea

Aceste luni de muncă pregătitoare și cele două zile de șantier petrecute sub privirea atentă a meșterului de la atelierul „Sfântul Ioan Damaschin” au constituit o experiență spirituală extraordinară: atunci când te ascunzi în umbra fratelui, când te dai în lături, când te faci mic pe tine însuți pentru ca o lucrare, făcută într-o armonie și o părtășie deplină, să ia naștere. Experiența viețuirii obștești reflectă existența trinității: persoanele, fără să se confunde, rămân una, plinind aceeași voie și împărțind aceeași libertate. La nivelul nostru minimal, munca iconografică în echipă a însemnat aceasta: să experimentăm maniera duhovnicească de a trăi, de a iubi și de a munci. Cu destoinicie și cu voioșie, cei cinci iconografi ai parohiei noastre, împreună cu îndrumătorul lor, au trăit momente de bucurie, la care întreaga comunitate a fost onorată să ia parte.

*** Un material preluat de pe sagesse-orthodoxe.fr. Acesta descrie experiența unei echipe de pictori și munca depusă pe șantierul unei biserici, precum și entuziasmul trăit la finalul întregului proces iconografic.

Traducere și adaptare: