Începutul şi sfârşitul răului este semeaţă cugetare
Semeaţa cugetare se străduie să-şi semene în toţi neghinele. Drept aceea, unde se înrădăcinează această cruntă patimă a mândriei, îl netrebniceşte pe om dimpreună cu toată osteneala lui.
Începutul şi sfârşitul răului este semeaţa cugetare. Acest duh necurat este dibaci şi cu multe chipuri, îşi dă toată silinţa să pună stăpânire pe toţi, îi întinde curse fiecăruia. Pe înţelept îl vânează cu înţelepciunea, pe bogat – cu bogăţia, pe cel chipeş – cu frumuseţea, pe cel priceput la vorbă – cu iscusinţa de a vorbi, pe cel ce are glas plăcut – cu dulceaţa glasului, pe artist – cu arta, pe cel descurcăreţ – cu reuşita.
Diavolul nu încetează să-i ispitească în chip asemănător şi pe cei ce duc viaţă duhovnicească, şi întinde curse: celui ce s-a lepădat de lume – în lepădare, celui înfrânat – în înfrânare, celui ce se linişteşte – în liniştire, celui neagonisitor – în evlavie, celui ştiutor – în ştiinţă. Astfel, semeaţa cugetare se străduie să-şi semene în toţi neghinele. Drept aceea, unde se înrădăcinează această cruntă patimă a mândriei, îl netrebniceşte pe om dimpreună cu toată osteneala lui.
Spre biruinţă asupra mândriei, Domnul ne-a dat smerita cugetare, care stă în aceea ca, orice am face, să înțelegem că tot binele și bunătatea vin de la Dumnezeu.
(Cum să biruim mândria, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2010, p. 110)
Ce înțeleg eu prin duhovnic?
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro