Care sunt mişcările duhovniceşti ale minţii?
Mintea creştinului are trei mişcări, după Sfântul Maxim Mărturisitorul: mişcarea dreaptă, mişcarea în zig-zag și cea ocolitoare sau în spirală.
Mintea creştinului are trei mişcări, după Sfântul Maxim Mărturisitorul:
Mişcarea dreaptă, când cugetă numai la Sfânta Scriptură, la minunile Domnului, la cele cereşti. În această mişcare a minţii poate intra şi ispita diavolului pentru a-l înşela pe om.
A doua este mişcarea în zig-zag, când omul cugetă şi la Sfânta Scriptură şi la lumea văzută a zidirilor, la creaţie. Şi aici poate intra ispita diavolului, când cugetă prea mult.
A treia mişcare a minţii se numeşte ocolitoare sau în spirală, când omul se coboară cu mintea în inima sa, precum melcul în casa sa şi mirele şi mireasa în cămară, şi de aici, din inimă, unde nu mai poate intra ispita diavolului, mintea se înalţă spre Hristos. Marii noştri sfinţi şi cuvioşi întotdeauna îşi aveau mintea în inimă şi de aici, din adâncul inimii, se rugau, vorbeau cu mirele Hristos şi dădeau război diavolului. Despre aceasta spune şi Mântuitorul, zicând: „Iar tu când te rogi, intră în cămara ta şi încuind uşa ta, roagă-te Tatălui tău...” (Matei 6, 6).
Aceasta este cea mai înaltă şi mai folositoare mişcare a minţii, să o coborâm în inimă şi de aici să ne înălţăm să vorbim cu Hristos, să plângem pentru păcatele noastre și să dăm război diavolului. Dar nu toate cele trei mişcări le putem folosi la fel.
(Arhimandrit Ilie Cleopa, Îndrumări duhovnicești pentru vremelnicie și veșnicie. O sinteză a gândirii Părintelui Cleopa în 1670 de capete, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2004, p. 158)