În rugăciune, creștinul trăiește suferința sau bucuria celui pentru care se roagă

Cuvinte duhovnicești

În rugăciune, creștinul trăiește suferința sau bucuria celui pentru care se roagă

În rugăciunea de pocăinţă pentru păcatele noastre noi învăţăm să trăim tragedia întregii omeniri prin noi înşine. „Preabunule Părinte, vindecă-mă şi pe mine leprosul, învoieşte-mă pe mine cel stricat de păcate... Părinte Sfinte, sfinţeşte-mă pe mine: şi mintea şi inima şi trupul meu... greşit-am înaintea Ta, şi voi muri departe de Tine... primeşte-mă pe mine, după mulţimea îndurărilor Tale şi a milostivirii Tale.”

În rugăciunea de pocăință pentru păcatele noastre, noi învățăm să trăim tragedia întregii omeniri prin noi înșine. Dacă, în virtutea a tot felul de zădărnicii, la tot pasul, eu bolesc cu întreaga ființă, dacă pentru toate căderile mele mi se ascunde căderea străveche a protopărintelui nostru, care a rupt întreaga omenire de Dumnezeu și Tatăl nostru, atunci este normal pentru mine ca în suferințele mele personale să cunosc ființial suferințele tuturor oamenilor. Dar poate fi și invers: în bucuria mea să văd bucuriile întregii lumi. Așa se învață creștinul să împreună-pătimească cu toți cei ce sunt în suferințe și să se bucure cu toți cei ce petrec în bucurie.

Dacă păcatul, în esența sa, este întotdeauna o crimă împotriva iubirii părintești a lui Dumnezeu, atunci restabilirea deplină a iubirii pierdute nu este posibilă altfel decât printr-o totală pocăință, care să ne descopere, dacă este posibil, până în sfârșit, ce înseamnă această crimă, atunci când se impune în planul veșniciei. „Preabunule Părinte, vindecă-mă și pe mine leprosul, învoiește-mă pe mine cel stricat de păcate... Părinte Sfinte, sfințește-mă pe mine: și mintea și inima și trupul meu... greșit-am înaintea Ta, și voi muri departe de Tine... primește-mă pe mine, după mulțimea îndurărilor Tale și a milostivirii Tale.”

(Arhimandritul Sofronie Saharov, Despre rugăciune, traducere din limba rusă de Pr. Prof. Teoctist Caia, Mănăstirea Lainici, 1998, p. 53)