Se poate mântui omul numai prin unele fapte bune?
Cine face fapte vrednice de pocăinţă, unul ca acela completează prin pocăinţă, se mântuieşte.
Se poate mântui omul numai prin unele fapte bune, pentru că nimeni nu poate împlini toate faptele bune?
Mântuitorul nostru Iisus Hristos a poruncit să păzim toate poruncile Lui (Matei 28, 20). Sfântul Apostol Iacob arată că de vom călca o singură poruncă, ne-am făcut călcători ai tuturor poruncilor lui Dumnezeu (Iacob 2, 10). Aşadar, din aceste mărturii ale Sfintei Scripturi, înţelegem clar că suntem datori a păzi toate poruncile pentru a ne mântui. Dar, pentru că Mântuitorul nu a venit să cheme pe cei drepţi, ci pe cei păcătoşi la pocăinţă (Matei 9, 13; Marcu 2, 17; Luca 5, 32), cine face fapte vrednice de pocăinţă (Matei 3, 8; Luca 3, 8; Fapte 26, 20), unul ca acela completează prin pocăinţă, se mântuieşte. Acest lucru îl arată Sfântul Isaac Sirul, zicând: „A te mâhni în minte şi a te căi covârşeşte pe toată osteneala trupului” (Filocalia, vol. X, Cuv. 34). Iar cum că ajunge şi un singur suspin din adâncul inimii spre mântuire, arată dumnezeiasca Scriptură, zicând: Când te vei întoarce şi vei suspina, atunci te vei mântui (Is. 61, 3; II Cor. 7, 10). Altă mare şi cuprinzătoare faptă bună spre mântuire este smerenia. Acest lucru îl spune mai întâi proorocul David, zicând: Smeritu-m-am şi m-a mântuit! (Ps. 114, 6). Îl spune şi Mântuitorul în fericirea cea dintâi: Fericiţi cei săraci cu duhul, că a acelora este împărăţia cerurilor (Matei 5, 3). Iar Sfântul Ioan Scărarul, în Cuv. 25 – Pentru smerita cugetare – zice: „N-am postit, n-am privegheat, nu m-am culcat pe jos, ci m-am smerit şi degrabă şi în scurt Domnul m-a mântuit pe mine” (Filocalia, vol. IX). Tot acolo arată el că „smerenia este poarta împărăţiei cerurilor”. Şi Sfântul Isaac Sirul spune acelaşi lucru: „Smerenia fără fapte bune poate multe păcate să ierte, iar faptele cele bune fără de smerenie sunt ca nişte nefolositoare ” (Scolia 39 din Scară, la Cuvântul 25, Pentru smerenia cugetare). La fel, în Psalmul 50 zilnic citim că Inima înfrântă şi smerită, Dumnezeu nu o va urgisi (Ps. 50, 17-18; Is. 57, 15; 66, 2). Iar dumnezeiescul părinte Efrem Sirul adaugă şi el: „Dacă vei suspina, acela ce ai păcătuit, împreună cu suspinul şi greutatea balaurului a ieşit şi, uşurându-ţi-se mintea, pe norul neştiinţei îl izgoneşte şi se face întru alinare ochiul sufletului tău şi îndată pacea intră şi îl povăţuieşte pe el spre mântuire” (Tomul III, Cuvânt de pocăinţă). După a noastră slabă putere să ne silim, deci, a ne împărtăşi noi din toate faptele bune, completând cu smerenia şi mila Domnului toate lipsurile noastre.
(Arhimandrit Ilie Cleopa, Ne vorbește Părintele Cleopa, ediția a 2-a, vol. 4, Editura Mănăstirea Sihăstria, Vânători-Neamț, 2004, pp. 56-58)
De la melancolie, la pocăință – drumul vindecării
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro