Ce reprezintă epitimia?
Tocmai pentru acest motiv, pentru o pocăință mai adâncă, s-au introdus epitimiile.
Epitimiile reprezintă canonul pe care duhovnicul îl dă penitentului. Originea epitimiilor ține de începuturile Bisericii. Vă amintiți de „încercarea” la care erau supuși primii creștini, după mărturisirea lor publică (plângătorii, îngenunchetorii, ascultătorii ș.a.)? Încercarea aceasta era parte inseparabilă a Spovedaniei. Prin consacrarea Mărturisirii tainice, toată această procedură a fost înlocuită prin „epitimii”, prin „canoane” (postire, rugăciune, mătănii, oprirea de la Sfânta împărtășanie) (Canoanele 6 și 7 ale Sfântului Ioan Postitorul).
Așadar, te-ai spovedit preotului și acesta ți-a dat canon să nu te împărtășești de Crăciun. Și mergi de Crăciun la biserică și îi vezi pe mulți că se împărtășesc, dar tu ești oprit. „De ce să păcătuiesc? zici. Nu voi mai face din nou păcatul!” Astfel, ești împins spre o pocăință mai adâncă și aceasta înseamnă că, dacă te-ai fi împărtășit, n-ai fi ajuns la o astfel de stare de simțire. Tocmai pentru acest motiv, pentru o pocăință mai adâncă, s-au introdus epitimiile. Sfântul Vasile cel Mare ne spune: „Este lucru de mare rușine ca cei bolnavi la trup să arate încredere în medicul lor, să ia medicamentele pe care i le dau, să accepte să fie operați, să fie cauterizați, adică să-l vadă pe medic ca pe binefăcătorul lor, iar pe duhovnicii care ne dau epitimii spre vindecarea sufletului nostru să-i privim cu alți ochi”.
Doctorul dă medicamente bolnavilor săi nu ca să-i pedepsească, ci ca să-i vindece. Și duhovnicul dă penitenților epitimiile, care se numesc și medicamente, nu ca să-i pedepsească, ci ca să-i vindece, să-i ajute să vină la o simțire mai adâncă (v. Matei 1, 20). „Ce medicament ți-a dat?”, ar trebui să-l întrebăm pe cel care s-a mărturisit.
Medicul, atunci când nu dă medicamente bolnavului sau când nu-i dă medicamentele potrivite, este răspunzător pentru viața lui. Dacă starea lui se înrăutățește sau dacă bolnavul moare, doctorul este autorul moral. Sfântul Pahomie cel Mare spune: „Dacă noi, părinții duhovnici, nu dăm fiecăruia medicamentul potrivit spre mântuirea sufletului său, atunci, conform Sfintei Scripturi (v. Avacum 1, 5), vom fi osândiți ca disprețuitori ai fratelui”.
(Arhimandritul Vasilios Bacoianis, Duhovnicul și spovedania, traducere din lb. greacă de preot Victor Manolache, Editura de Suflet, București, 2012, pp. 53-55)