Skip to main content
LIVE
Știri din Arhiepiscopia Iașilor
Viaţa Bisericii
Editorialiştii Bisericii
Cuvântul ierarhului
Puncte de vedere
Reflecţii
Minuni - Vindecari - Vedenii
Locuri de pelerinaj
Catehism
Documentar
Interviu
Reportaj
Familie
Căsătorie
Creşterea copiilor
Stil de viaţă
Cuvinte duhovniceşti
Întreabă preotul
Liturgică
Buchet de rugăciuni
Calendar ortodox
Taine, ierurgii, slujbele Bisericii
Iconografie
Bibliotecă
Comentarii patristice
Predici
Conferinţe
Articole teologice
Tradiţii
Colinde
Prezentare de carte
Religie. Ştiinţă. Filosofie
Poezii
Pateric
Vieţile părinţilor
Vieţile sfinţilor
Dicţionar
Autori
Tematică
Sinaxar alfabetic
Părinți duhovnicești
Mănăstiri
Media
Radio
TV
Foto
Video
Audio
Fluxuri de conţinut
Ştiri
Biserica Ortodoxă Română
Educaţie
Ortodoxia în lume
Religia în lume
Social
Legături directe
Acatiste
Paraclise
Canoane
Rugăciuni
Calendar ortodox
Maica Domnului
Predici
Nou pe site
Persecuția creștinilor
Sfintele Paști
Crăciun
Liturgică
Iconografie
Mănăstiri
Căutare
Formular de căutare
Căutare
Căutare
Leave this field blank
Viaţa Bisericii
Editorialiştii Bisericii
Cuvântul ierarhului
Puncte de vedere
Reflecţii
Minuni - Vindecari - Vedenii
Locuri de pelerinaj
Catehism
Documentar
Interviu
Reportaj
Familie
Căsătorie
Cresterea copiilor
Stil de viaţă
Cuvinte duhovniceşti
Întreabă preotul
Liturgică
Buchet de rugăciuni
Calendar ortodox
Taine, ierurgii, slujbele Bisericii
Iconografie
Bibliotecă
Comentarii patristice
Predici
Conferinţe
Articole teologice
Tradiţii
Colinde
Vieţile părinţilor
Vieţile sfinţilor
Dicţionar
Prezentare de carte
Religie. Ştiinţă. Filosofie
Poezii
Pateric
Autori
Tematică
Sinaxar alfabetic
Părinți duhovnicești
Mănăstiri
Media
Radio
TV
Foto
Video
Audio
Fluxuri de conţinut
Ştiri
Biserica Ortodoxă Română
Arhiepiscopia Iașilor
Educaţie
Ortodoxia în lume
Religia în lume
Social
Știri din Arhiepiscopia Iașilor
Acatiste
Paraclise
Canoane
Rugăciuni
Calendar ortodox
Maica Domnului
Predici
Nou pe site
Persecuția creștinilor
Sfintele Paști
Crăciun
Liturgică
Iconografie
Mănăstiri
Formular de căutare
Căutare
Căutare
Leave this field blank
Sfintele Taine
Rugăciunea preotului pentru credincioși, după împărtășirea acestora
Prin creație El avea stăpânire doar asupra firii oamenilor. Prin moștenire însă, Fiul S-a facut stăpân al minții și al voinței oamenilor ceea ce însemnează cu adevărat a stăpâni pe oameni. Căci însușirea de creaturi este comună și ființelor necuvântătoare ca și lucrurilor neînsuflețite. Prin fire, toate sunt supuse lui Dumnezeu, ca niște făpturi, ziditorul lor.
Taina Spovedaniei ‒ pocăința, mărturisirea și iertarea păcatelor
Spovedania este ca un al doilea botez, cum a şi fost numită, adică taina curăţirii de păcatele personale şi a refacerii legăturii spirituale cu Biserica, întreruptă sau slăbită temporar prin păcat. Locul apei curăţitoare a botezului îl ţin aici lacrimile pocăinţei pentru păcatele săvârşite.
Să ne încălzim credinţa prin primirea Sfintelor Taine
Plecând de la această credinţă şi contemplându-L în gând pe Domnul, Care va să vină din Cer să ne cerceteze, cu defăimare de sine rugați-vă, urmând pilda dreptei Elisabeta când a fost cercetată de Maica Domnului: „De unde nouă aceasta, că Însuşi Domnul vrea să vină la noi?”.
După împărtășanie, e vremea să aducem „roade vrednice de pocăință”
Dacă s-a pocăit, de pildă, pentru că a osândit pe cineva sau a fost răuvoitor față de cineva, acum, la cererea conștiinței, trebuie să se înfrâneze de la osândire și să schimbe reaua voință cu buna voință față de aproapele, apoi să îl ajute și să se roage pentru el.
Lucrarea sfințitoare a Tainelor săvârșite de Dumnezeu prin preot
Toate Sfintele Taine sunt moduri de unire cu Hristos, care nu se pot săvârși decât în Biserică și de către Biserică. Dacă sfințitul slujitor se arată, mai ales la Liturghie, ca un chip a lui Hristos, el este, de asemenea, ca unul ce este cap al comunității eclesiale, un reprezentat al credincioșilor înaintea lui Dumnezeu, care se roagă Lui în numele lor.
Eu am pierit și mă mântuiesc numai prin Hristos
Pecetea lui Hristos se întipărește în întreaga fire a creștinului, iar cel care o poartă va merge prin mijlocul umbrei morții și nu se va teme de rău. Ca să fim astfel, avem Tainele: Botezul și Împărtășania, căreia îi premerge Spovedania la cei ce au păcătuit după Botez.
Cufundarea (baptismos) – sens şi practică
Prin cele trei cufundări și scoateri ale copilului se mărturisește credința în Sfânta Treime, afundarea închipuind moartea Domnului Hristos și înmormântarea Sa, iar scoaterea din apă învierea Lui din morți și renașterea omului la viața cea nouă, nepătimitoare și fără de prihană, curățită prin apa cea mântuitoare.
Simbolismul altarului și al Sfintei Mese
Sfântul Gherman, Patriarhul Constantinopolului, vede în Sfânta Masă un simbol al mesei pe care Mântuitorul Hristos a cinat pentru ultima dată cu ucenicii și a instituit Taina Euharistiei, al mormântului în care a fost pus trupul Domnului după moarte, precum și al tronului lui Dumnezeu pe care, purtat de heruvimi, S-a odihnit în trup. După Sfântul Simeon, Arhiepiscopul Tesalonicului, Sfânta Masă este un simbol al locului în care stă Dumnezeu, al jertfei lui Hristos, al mormântului lui Hristos, al locului în care se sălășluiește și de unde strălucește slava Sa.
Locul și timpul săvârșirii ierurgiilor
Cu ierurgiile, sfinţiţii slujitori ies deci afară din sfântul locaş - unde se săvârşesc de regulă Laudele zilnice şi Sfintele Taine - ducând puterea curăţitoare şi sfinţitoare a Bisericii în mijlocul naturii şi intervenind în viaţa noastră de toate zilele, pentru a o înrâuri şi sfinţi.
Cine se poate și cine nu se poate împărtăși
Se pot împărtăşi numai credincioşii pregătiţi şi vrednici de a primi Trupul şi Sângele Domnului, verificaţi ca atare de către duhovnic, prin spovedanie. „Să se cerceteze omul pe sine şi aşa să mănance din pâine şi să bea din pahar, căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, îşi mănâncă şi îşi bea osândă, nesocotind trupul Domnului”, porunceşte Sfântul Apostol Pavel (I Corinteni 11, 28-29).
Pagini
1
2
3
4
5
6
7
8
9
…
următor ›
ultima »